tisdag, september 16, 2008

Volvos värde varar

Nu pratar vi mest om bilar. Och jag har läst Begbilsboken för 2008 fram och tillbaka så jag vrider nacken ur led oavsett vilken bil jag ser på gatan. Vi har ganska många kriterier för vad som ska vara en lyckad bil.Fler än vad som går att uppfylla.
  • Plats för en barnvagn på längden bakifrån.
  • Centrallås
  • Helst AC.
  • Miljövänlig och då inte etanol utan biogas.
  • Vi vill gärna slippa låna.
  • Bilen ska finnas i närheten. Vi tänker inte åka till Landskrona för att konstatera att drömbilen på Blocket var lite väl rostig.
  • Det ska inte vara en krångelbil som bara pajar stup i ett.
Petras pappa har en Renault Kangoo som motorn rasat på och som i övrigt pajar stup i ett. Franska bilar verkar vara likte som franska nerver - nervösa. Vi vill inte ha en nervös bil. Vi känner några som har Ford. Lena och Eriks blir förkyld om det är fuktigt ute. Mina föräldrars Ford på 80-talet var slut när den var en sex-sju år och hade gått 15000 mil. Andra amerikanska märken verkar paja väl mycket.

En ny Passat har tillräckligt stort bagage - men tjena tror någon att vi har 250 papp i madrassen efter senaste årets alla utlägg? Nä, så rik blir inte ens jag av att jobba på ett boende i socialförvaltningens regi. Äldre Volkswagar har ofta säten för folk med kortare lårben än mig. Man ska vara högst 1,75 m för att köra dem längre än till Hackås utan men.

Biogasbilar finns mest kring Göteborg-Stockholm-Linköping och är som regel apdyra samtidigt som de inte finns i så många modeller. Opel har bara 15 liter i bensintank och det räcker inte om vi ska utanför Östersund. Och Opel känns lika pålitligt som Renault. En V70 är inte bara dyr, bagaget är för kort för att vi ska kunna rulla in barnvagnen.

En japanare då? Visa mig en med rätt bagage i Jämtlands län så. De är för få.

Just nu lutar det mer och mer åt en Volvo 945:a bara vi hittar rätt exemplar. För övrigt konstaterade pappa att deras V70 tappat i värde med typ 100 000 sen de köpte den. 245:an däremot skulle de få samma pris för nu som för 6 år sen.

Etiketter: ,

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Toyota corolla? Nissan primera? Det kanske inte finns så många beg. alternativ i östersund förstås.

/Mirja

20 september, 2008 13:33  

Skicka en kommentar

<< Home