onsdag, augusti 27, 2008

Svamptur på ägorna


Det är ingen konst att skita när ändan är full säger morfar. Det är ingen konst att plocka svamp när det växer på gården. Det här plockade jag i måndags när jag trodde att jag skulle klippa gräset. Svampen till höger måste vara ängschampinjoner. Skivorna/lamellerna under hatten är rosa istället för bruna som butikschampinjonerna. Smaken skiljer sig åt ganska mycket. Våra champinjoner är - eeh - blommiga i smaken lite som jag tänker mig att mandelblom luktar. Jag har nog bara känt syntetisk mandelblomslukt. Svamparna till höger - jaa - Karl-Johan eller nån annan stensopp eller eventuellt strävsopp. Av sopparna var det i alla falla bara djävulssopp och gallsopp som man inte skulle kunna äta enligt svampböckerna och det var det inte. Också lite blommig smak i alla fall och, kanske inte oväntat, skum och svampig konsistens. Sopp är svampar som ser ut som en tvättsvamp under.

Soppen växte precis där jag hade haft på extra mycket aska - i måbärshäcken ut mot gatan. Jag undrar om det spelar in att den poppade upp där.

Etiketter: ,