lördag, augusti 02, 2008

Sodomi och gonorré – bibelsexet ingen berättade om

Ibland undrar man – jag – hur gick snacket, egentligen? När nya bibelöversättningen (Bibel 2000 – undrar om nästa kommer heta Bibel 3.0) kom så började jag att läsa den efter att ha fått den i julklapp. Ganska snabbt visade det sig att kyrkans barntimmar, Kerstin Busk vid bibelläsningen på lågstadiet och andra gjort ett censurerande urval av vad som skulle läsas och inte. Jag kände igen många av småberättelserna, men en hel del var borttaget.

Jag har en tydlig minnesbild av hur jag tänkte mig att det såg ut när Lots hustru förvandlades till en saltstod när hon vände sig om och tittade på förstörelsen av Sodom och Gomorra. Det jag inte hört talas om var händelsen i nästa kapitel. Då lever Lot ensam med sina två döttrar i en grotta i bergen. De har ingen att skaffa barn med på vanligt vis. Då ger de sin pappa vin och har sen sex med honom när han somnat. Den äldsta dottern den ena kvällen och den yngra dottern den andra kvällen. Därefter blev båda gravida och födde en varsin son. Jag undrar lite hur snacket gick. De lär ju inte bara ha bestämt sig sådär abrupt. Och sov verkligen Lot sig igenom två samlag? Och hur reagerade Lot när de var gravida? De båda sönerna gav sen upphov till två olika släkter. Det tyder på att Lot och hans båda döttrar sen träffade fler människor. Hur förklarade de för dem hur deras söner kom till? Var det OK med incest om det inte fanns någon annan att skaffa barn med? Och hur kan den enda rättfärdiga familjen i Sodom och Gomorra komma undan med familjesex från Guds vrede? Istället får de en plats i Bibeln. Förklarade Lots döttrar för sina barn att deras pappa också var deras morfar? Jag tycker det finns utrymme för både en och två Norénpjäser här. Kan ingen skriva dem? Kan ingen göra en film om dem? Jag vill veta hur snacket gick.

Etiketter: , , ,

3 Comments:

Blogger kyrksyster said...

Inget är främmande i bibelns berättelser. Och inte är dom dygdemönster precis... rent av ganska taskiga människor ibland... ändå blir dom utvalda... använda... får betydelse...

Det är kanske poängen... att dom verkligen inte är bättre än vi...

02 augusti, 2008 20:46  
Blogger Fredrik B said...

oj oj oj!
det här var mycket intressant.
jag ska fråga bröllopsprästen varför han valde bort det här i sitt tal.

03 augusti, 2008 20:33  
Blogger Unknown said...

pusatpengobatanherbal.com
gonorré läkemedel

26 augusti, 2015 08:42  

Skicka en kommentar

<< Home