fredag, juni 27, 2008

Ett sommartecken

Man vet att det är sommar i Östersund när majoriteten av de som handlar på Ica talar tröndersk. På norska sidan på våra breddgrader bor det många fler än vad det gör på svensksidan. När barnfamiljer så ska åka på semester så beger man sig förstås till första bästa närmsta utland: söte bror Sverige. Där köper man ost, snus, alkohol och billigt snop till barnen. Eftersom Östersund är relativt litet gentemot Trondheim så blir det en stor andel norrmän under sommaren. Än fler blir det nästa vecka då Storsjöcupen startar, en ungdomsfotbollsturnering med ca 250 lag och 2/3 av dem är från Norge.Hur vet man då att det är tröndersk man hör? Lyssna först och främst efter de pallatala n:en - lite som n på spanska. Det låter ungefär som n och j samtidigt och det är ofta ganska sött.

Annars då? Jag har tydligen varit trött den här veckan. Flera på jobbet har kommit till mig och frågat hur det står till egentligen. Kanske försöker jag göra för mycket ute och för mycket socialt att jag inte klarar av att slappna av ordentligt. Kanske är det något annat. Men det är otroligt skönt att ha ett jobb där arbetskamrater uppmärksammar hur jag mår nästan innan jag gör det. Som en skuldra att luta sig mot.

Etiketter: , , , ,