onsdag, juli 02, 2008

Franskt vin och svenska ostar

Jag har just blivit bjuden på vin av två tvättäkta fransoser hemma hos mig själv. Franskt vin såklart. De är helt hookade på Sverige och gör ännu en mat- och skogresa genom Sverige. de hade köpt en extra kyl till husbilen för att kunna köpa med sig lax, jordgubbar och ost från Sverige. Jajjamen, fransmän som åker till Sverige för att köpa upp sig på ost minsann. Idag hade de varit i Skärvången och huggit in på ostfikat där. Förutom maten verkar upplevelsen av skog var en stor grej - att åka bil genom skogen bara. De har gjort flera resor genom Sverige förut och Arnaud har varit utbytesstudent i Östersund - men blev kompis med Petra innan det då hon var utbytesstudent i Frankrike. Arnaud och Sylvie tycker att det är alldeles för varmt och torrt och mycket folk i deras hemtrakter på landsbygden 50 minuter från Marseille såhär års. Jag blir helt fascinerad. Visst, jag längtar inte efter att bo någon annanstans eller så. Men det är så ickegängse att dra från Sydfrankrike till Norrlands inland när det är semester - och dessutom för att hamstra mat. Det ska ju vara tvärtom sägs det i tidningarna och i reseprogrammen.

De skulle kunna ha persikoträd på sin tomt. Och apelsiner och citroner. De hade redan planterat druvor och valnöt. Visst är det är fint med skidföre på vintern, men jag skulle inte ha något emot den växtligheten. Då skulle björkarna och den sista tallen på tomten åka i backen till förmån för matigare träd. För övrigt är det säkert mer än 10 kart på äppelträdet jag satte i våras.


De har solceller på taket som täcker in både uppvärmning av tappvatten och elbehovet på sommaren. Dessutom blir det över så att de säljer en hel del ström. På vintern står solcellerna halva värmebehovet om jag minns rätt. De har tydligen små fönster i deras landsände för att hålla ute solen och värmen. På senare år har det blivit mycket hårdare regler på husisolering just för att hålla solen ute eftersom värmen är ett större problem hos dem än kylan. Utlandet alltså - det är ändå ganska fascinerande.

Etiketter: , ,