fredag, augusti 22, 2008

Vardagslunken, min vän

Äntligen! Fantastiskt! Den grå vardagslunken har till sist infunnit sig. Som jag har eftersökt lite gammal dammtrist dag-ut-och-dag-in-känsla. Under några år var det bara lite för mycket nyheter för en tröging som mig. Och nu när det har infunnit sig så känns det lite sådär. Det är ungefär så roligt som det låter med vardagslunk kan jag meddela alla som inte provat än. Vad ska man göra? Köpa nya kläder? Jag byter bara ut något eller några enstaka plagg per år så jag har fortfarande en del kläder som jag hade i gymnasiet. Men jag tycker oftast att kläder är för trista eller för fula för att ens orka prova dem. Det slutar för det mesta med att jag köper en pocketbok. Sen livar en ny tröja upp bara de första fyra-fem gångerna – om jag inte är väldigt nöjd med den.

Köpa ny bil kanske? Allvarligt så är det inget jag skulle överväga om vi inte väntade barn. Nu är det så att Petra inte gärna kör 740:n då den dels har choke och dels sladdar väl lätt på vintern. Miljömuppar som vi är känns biogas helt ålrajt men det finns inte i jättestort utbud. Och de flesta bilarna är ganska nya. Dyrt men PK alltså. Eller så slår vi till på någon lagom gammal japanare som har många mil kvar och bara går och går. Igår köpte jag Begbilsboken på Bilprovning men blev inte så mycket klokare av den. Bokens författare verkar mest ha fokus på motorprestanda.

Annars då? Funderar på att skaffa klippkort på badet. Gå dit och simma några längder och sen lyssna på gubbarna i bastun. Det gjorde jag ungefär en gång i veckan i Gävle eftersom jag hade 4 våningar till närmsta dusch där jag bodde. Jag lögade mig på Fjärran Höjder istället. Tyvärr har det blivit rätt dyrt sen de byggde om Storsjöbadet. Jag önskar att de hade ett särskilt pris för oss tråkbadare som bara vill simma fram och tillbaka och sen basta. Good ol’fashioned badhus rätt och slätt.

Etiketter: , , ,

3 Comments:

Blogger MaNo said...

Ja! Tråkbadarpris var ett bra namn. Här i Skellefteå har vi också just fått ett fett renoverat badhus som kostar skjortan att blöta ner sig i. Jag ska fråga efter tråkbadarpris när jag ska börja gå dit och simma.

22 augusti, 2008 16:00  
Blogger Jon Söder said...

Jag funderar på att lämna ett medborgarförslag. Vad jag förstår har du vissa försänkningar inom kommunpolitiken i Skellefteå. Det är knappast badhuspersonalen som är med och sätter priserna, tänker jag.

22 augusti, 2008 19:27  
Anonymous Anonym said...

Nånting säger mig att det där med vardagslunk löser sig om en sisådär 7-8 månader.

Vad gäller tråkbadspris vore det typiskt bra, men då skyller de säkert på att det blir dyrare med ngn övervakning så ingen tjyvbubblar eller nåt. Priset har fördubblats sedan ombyggnationerna, både vad gäller isladan och simhallen, jag trodde att det bara var simhallen och tänkte gnälla på nuvarande 60 SEK, men då sa de att hockeyn gått från 120:- till 240:- också, och det gläder mig ju en smula.

26 augusti, 2008 12:17  

Skicka en kommentar

<< Home