fredag, augusti 29, 2008

Om muskotnöt och förgiftningar

En blänkare i tidningen idag står det att fyra personer blivit förgiftade av muskotnötter då tidningen Matmagasinet angett att en äppelkaka skulle kryddas med 20 muskotnötter istället för ett kryddmått muskot. När jag var utbytesstudent skickade jag hem regelverket från min skola till min engelskalärare. Det var så bisarrt med ett helt häfte med regler för skolan om stort och smått. Det rörde sig om vilka datum man inte fick ha shorts, shortsens längd, tillåtna frisyrer och vad man fick och inte fick ta med sig till skolan. Läraren (vi kan kalla honom Affe-Nisse) tog in reglerna som en del i engelskaundervisningen. Det var bland annat förbjudet att ta med sig muskot på skolan i Texas, läste man. Affe-Nisse förklarade att det sannolikt berodde på att det kan bli hög på muskot. Kort därefter tog muskoten slut på affärerna i Sveg och man kunde bara köpa muskot över disk, berättade han för mig när jag kom hem. Nu verkar det som att det finns bättre droger än muskot då det tydligen både smakar illa i stora mängder samt att de flesta spyr innan de blir berusade och att man blir rejält illamående efteråt.

Så frågan är om Matmagasinet bara råkat skriva fel (kan det vara möjligt?) eller om någon illvillig korrekturläsare fnissande bytt ett kryddmått muskot mot 20 st muskotnötter och sen sett framför sig hur Sveriges äppelkäcka bakande husmödrar med familjer hallucinerande ragla omkring, höga på sina äppelkakor.

Etiketter: ,

4 Comments:

Blogger Fredrik B said...

en intressant aspekt på muskotskandalen är muskotpriset.
är det inte tre muskotnötter i en förpackning? kostar inte förpackningen typ 15 spänn?
ganska dyr kaka. borde man inte reagerat om en av ingredienserna kostar 100 spänn!

01 september, 2008 15:04  
Blogger Unknown said...

I dagens småborgerliga samhälle är 100 spänn ingenting, så länge det handlar om egennytta och kafferep.

Vad som är riktigt "musko" (ha!) är snarare hur tusan någon på 2000-talet orkade med att mala 20 muskonötter -- utan att nöja sig med hälften och inte ens fundera över om det nog var lite väl mycket. Muskotnötter är ju stenhårda. Snacka om auktoritetsbeorende.

... Iofs., det var säkert den subventionerade hemhjälpen från Thailand som gjorde jobbet med hjälp av en nyinköpt muskotkvarn från OBH Nordica.

02 september, 2008 12:49  
Anonymous Anonym said...

Ja Arvid, det har jag också fundera på. Jag skippar ofta muskoten för att skona mina fingrar från att bli rivna på rivjärnet. Det är riktigt svårt att finfördela muskotnöt. Och blev kakan god? Hur mycket muskotkaka åt de? Man blir väl knappast förgiftat av en tugga muskotkaka som man spottar ut för att det är så beskt?

03 september, 2008 09:29  
Blogger sofia said...

hej...heheh läste din blogg om muskot...haha....roligt med dom husmödrarna som bakade...heheh....fast muskot är ju gott i mindre mängder i stooora lag mat....

02 oktober, 2008 08:41  

Skicka en kommentar

<< Home