fredag, november 07, 2008

Maybe not your average shoppingblogg (Shoppingveckan bättrar sig, samtidigt som marknaden åker på ännu en åthutning.)

Med konsumentvägledarens ord i bagaget ville bilhandlaren inte bråka. Eller. Mer att: ni har ju varit bra att ha att göra med så jag orkar inte tjafsa, men egentligen säljer vi många bilar med bara en nyckel. Han överlät till mig att kolla upp priset för nyckeln. Vad kostar det att kopiera en husnyckel? Sist jag gjorde det - kanske 7-8 år sen - kostade det 60 kronor. Vad kostar det fixa en ny bilnyckel? 1835 kronor. Jag häpnar och tackar gud och kommunen för konsumentvägledaren. Och att Petra är en rottweiler som övertalar mig att ringa eftersom jag är en toffel som helst står och skrapar med foten i gruset med mössan i hand.

När jag kom för att byta mp3-spelaren med radio läser jag inget om radio på skylten bredvid demomp3-spelaren med radio. Har jag drömt allt? Har jag lurat mig själv? Jag måste böja mig fram för att se längst ned i ena hörnet att skylten skrivits ut samma dag som jag är där. De har alltså bytt skylt. Medan könumren sakta tickar fram förbereder jag attacken på butiken och personalen. När jag till slut för fram problemet så föreslår säljaren en annan spelare och så var det med det.

Jo just det. Vi har pengar, försäkringar och lån hos Länsförsäkringar. I veckor har de annonserat om att deras medlemmar/kunder skulle få återbäring. Och vi har inte hört nånting eller fått brev. Petra tyckte jag skulle ringa och kolla. Då har vi blivit bortglömda eftersom vi flyttade från lägenhet till villa förra året och återbäring bara var för de som varit kund hela förra året. Eftersom vi bytt boform förstod inte försäkringsprogrammet att vi varit kunder hela året (OK man kan här ha en lång diskussion om vad förståelse innebär och om ett datorprogram verkligen förstår någonting. Se förstå som en metafor, så tar vi det någon annan gång.). Men visst, återbäring skulle det bli. 1600 spänn.

Genom några telefonsamtal har vi sparat/tjänat 3485 kronor. På ett sätt är jag glad för det. På ett annat sätt tycker jag att det är åt helvete. Jag vill inte hålla på och bevaka och och ligga på och vara som en lobbygrupp för mig själv. Jag vill att det ska funka ändå. Jag vill inte behöva diskutera priset på tomaterna varje gång jag handlar och behöva veta var de växt, hur de transporterats, vilket väder det var i regionen de kom från under växtperioden för att kunna bjuda ett korrekt pris på tomaterna. Jag vill bara att det ska funka. Rätt pris och inga rövare dragna tack. Jag vill inte ha förhandlingar med tappade ansikten hos de som försöker bluffa och sen försöker låtsas som att det är normalt när de blir påkomna. Ge mig en planekonomi så jag slipper diskutera mina ekonomiska rättigheter. Eller så är det ni som skärper er, marknaden (nej, jag och marknaden är inte du med varandra).

Etiketter: , ,

2 Comments:

Blogger elin said...

ofukuserat? är det ofokuserat du menar? :)

16 november, 2008 23:11  
Blogger Jon Söder said...

jepp

16 november, 2008 23:30  

Skicka en kommentar

<< Home