onsdag, oktober 15, 2008

Hälsocentralen som en höna istället för en fjäder

Hur gör man för att komma i kontakt med rätt person på hälsocentralen och vem är rätt person? Jag behöver komma i kontakt med en läkare. När vi flyttade till Odensala fick vi en varsin lapp som sa vem vår personliga läkare är. Nu har jag sen länge tappat bort lappen och man kan bara ringa direkt till varje läkare. Då vill jag helst inte testa mig fram bland läkarna. Om jag ringer till själva hälsocentralen kommer man bara till distriktssköterskorna.

Jag var dit i våras med utslag på benen. Helst hade jag velat träffa hudkliniken direkt med det skulle börja längst ner i hierarkin. En sköterska tog emot mig och visste inte alls vad det var. Hon försvann 5 minuter och kom tillbaka med en bok om hudåkommor. Hon jämförde sen bildrena i boken med mina ben men hittade ingen riktigt bra bild. Till slut hämtade hon en annan sköterska som sa att jag skulle smörja med hydrokortison i en vecka och se om edt blev bättre. Det blev det tillfälligt men nu, efter sommaren är det lika igen och jag skulle helst hoppa över sköterskeledet för att direkt komma till den som nu ska vara min läkare.

Såna här små hinder gör att jag kan skjuta på saker i månader - ja år. Det är lite för bökigt och jag vill inte hålla på trycka stjärna fyrkant och vänta på min tur så istället så gör jag ingenting och hoppas att det inte är så farligt. Överlag skulle jag behöva ha lite mer terrier i mig. Och ja. Det är Petra som tjatar iväg mig mig. Annars krävs det en bruten arm eller nåt. Och det handlar inte om att jag ska vara karlakarl och klara mig själv utan mer om att det är lite för besvärligt. Jag kommer i alla fall knappast orka bli någon rättshaverist.

Etiketter: