torsdag, oktober 30, 2008

Stalker

Eeh. Hrm. När jag tycker inte att jag är en stalker. Bara hemma vid datorn kanske. Jag hörde det först i någon större utsträckning när jag lyssnade på en Fredrik Strages Fans. Då sa inläsaren ståkerr (ståkkolms-r). För några veckor sen diskuterades en ny stalkerlag. Då sa uttalade man på samma sätt som när man säger kalk. Intressant det där hur man ska göra låneord svenska. Det verkar finnas tre sätt. Om de är engelska: Antingen uttalar man dem på ett svengelskt sätt och stavar dem engelskt, tex e-mail (ja, Sv språknämnden rekommenderar e-post, men det har väl inte slagit helt 100 %). Eller så uttalar man dem svengelskt och stavar svenskt, t. ex. tejp. Eller så stavar man enligt ursprungsstavning och uttalar det som man läser ut det på svenska, t. ex. overall och pullover.

Etiketter: ,

4 Comments:

Blogger Unknown said...

Sitter själv och skriver på engelska, samt stålkar diverse webbsidor som Jons tapet.

Ville bara påpeka att det finns ett fjärde sätt att appropriera engelska uttryck - det korrekta sättet! Nämligen att både stava och uttala på svengelska. Faktiska "låneord", däremot, ska lämnas tillbaks i ursprungsskick. Annat vore stöld.

... hittade förresten en skinnjacka och ett par loafers på vinden, ska speja dom med glitter. Sedan bär det iväg till storstan.

30 oktober, 2008 14:03  
Blogger Jon Söder said...

4:e: du menar e-mejl? Lycka till i storstan. Jag tror du kommer smälta in perfekt med din "Lasse Williams-stil". Jerka kör ju mest med läderboots och såna där vita överdrag på eller gympadojjer. Jag kan tänka mig att Lasse B har loafers. Har inte ägnat hans skodon så stor uppmärksamhet.

30 oktober, 2008 17:30  
Blogger Unknown said...

Japp, e-mejl, webbsida, intranät .. you name it.

Nu har jag varit på vernissage i huvudstaden. Snacka om att det var pinsamt med glitterjacka och loafers, _alla_ var ju likadant klädda.

01 november, 2008 19:53  
Blogger Jon Söder said...

Sen har vi den, lite mer crazy, 5:e varianten - fejkade låneord. Kommer just nu bara på freestyle för engelska walkman, men det finns säkert fler.

Jag tror att det var bra att du var klädd som de andra. Det anses som viktigt i huvudstaden. Då anses man inte som eljest.

03 november, 2008 11:57  

Skicka en kommentar

<< Home