tisdag, oktober 28, 2008

Fint tillsammans + Lars Hollmer = Detektivbyrån

Såg Detektivbyrån igår och blev lycklig. Så unga och så bra på mellansnack. Och riktigt trevlig musik. Dessutom pratade de ganska mycket om Tore Skogman och Kingen.

När jag är på konsert vill jag alltid placera musik i förhållande till vad jag känner till sen innan. Detektivbyrån är definitivt en korsning av Lars Hollmer och Fint Tillsammans. Lars Hollmer hade en jättehit i början på 80-talet som spelades ofta i väntan på att barnprogrammen började - Boeves psalm. Fint tillsammans vet jag inte så mycket om. . Jag började lyssna på dem på grund av en låttitel - Full fart och solsken hela dagen - eller nåt. Jag hittar melodier på You Tube men inte med video och grejer. Do the math.



(Boeves psalm med Köpings dragspelsklubbs ungdomsgrupp)

+


(Någon som löper till Fint tillsammans)
=

(Generation Celebration med Detektivbyrån)

Hmm. Undra om någon orkar lyssna såhär långt. Detektivbyrånvideon är visst s.k. featured video denna vecka på You Tubes framsida. Amerikaner diskuterar huruvida den är bögig eller om den är annorlunda och bra.

Etiketter: , ,

4 Comments:

Blogger Anders said...

Fint tillsammans spelade på Herrgårn i Linköping en gång (minst, jag såg dem där en gång i alla fall) och jag har till och med en skiva med dem. Dessvärre var de bättre live än på skiva.

28 oktober, 2008 01:34  
Blogger Jon Söder said...

Jag såg dem också. Men jag gillar skivan också - En värlsomsegling. Tyvärr är inte Petra lika begiven på instrumentalmusik. Se gärna Detektivbyrån. Inte så olikt men mer pling, dragspel och valstakt. Nästan allt är i valstakt.

28 oktober, 2008 10:04  
Blogger Fredrik B said...

Fint tillsammans låter jättemycket som proggbandet Ragnarök. Svinabra alltså.
Gott om Rangnarök är det ont om på youtube vet jag sedan förr.
Mina plastmorbröder frontade.

28 oktober, 2008 21:27  
Blogger Fredrik B said...

å då plötsligt är det nån som lagt ut et:
http://www.youtube.com/watch?v=f5wPkCfAY-0

28 oktober, 2008 21:29  

Skicka en kommentar

<< Home