tisdag, oktober 21, 2008

Så hjälper jag Island ur krisen

I den här krisen som man ser mycket mer av i media än i verkligheten - är det en krisbubbla? - så drar jag mitt stå till Islands stack genom att helt snöa in på Arnaldur Indriðasons deckare och läsa dem så fort tid ges eller tas. I vanlig ordning började jag nånstans mitt i eftersom det bara var fjärde boken på svenska som fanns att köpa i Borgholms bokhandel i somras. Som en följd har jag ögnat igenom hela Islands historia i Nordisk familjebok samt om en del om islänningarna och som bonus lite om Japan också. Jag Nordisk familjeboksurfar. I Japan har de små fula men starka hästar och mest glädjande med den japanska materiella kulturen är hur snabbt den lär sig den västliga. I slutet på 1800-talet fanns bara knappt 60000 islänningar - som Östersunds kommun nu. Ca år 1200 tror jag det var - innan Island börja falla samman fanns 100 000 islänningar. Ja nu vet ni det. Så nog ska de klara av den här krisen, islänningarna. De är sega. Då, i början på 1900 var det mest danskar, norrmän, kanadensare m. fl. som levde av Islands fiske och så hade det varit under en lång tid då först Norge och sen Danmark tog över Islands fiskeflotta. Istället levde islänningen på får, kål och potatis och byggde hus av torv. Klart som fan att de försöker sko sig på andras ekonomiska system - fattas bara annat när andra varit så djävliga med dem.

Etiketter: , , , ,

4 Comments:

Blogger Unknown said...

Jag vet inte. Islänningar har alltid varit skumma på något obestämt vis. Nog tur att att de förtydligar att de _inte_ är terrorister: http://indefence.is/

27 oktober, 2008 15:25  
Anonymous Anonym said...

Intresseklubben antecknar: jag åker till Island om ett par veckor. Jo, det är sant.

"För middagar och party i Reykjavik, så är det bra att ta med lite finare kläder att ha vid middagar och
ute i nattlivet. Islänningar är modemedvetna och klär sig ofta med stil."

27 oktober, 2008 23:10  
Blogger Unknown said...

Håll huvudet högt i Reykjavik! Sverige fixar biffen som vanligt: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=3130&a=845293

Ska själv till Stockholm på lördag. Det sägs att stockholmarna också är sådär modemedvetna av sig. Kanske bäst att lämna snickarbyxorna och träskor hemmavid. Och skaffa ett par "chinos" eller vad det heter.

28 oktober, 2008 20:25  
Blogger Jon Söder said...

Jag känner att det är viktigt att någon går före och visar vägen. Stödköp gärna isländska varor. Bra att du förlägger en resa dit, Tomas. Det är att ta ansvar för våra nordiska lilla olycksbror. För övrigt är det enligt deckarböckerna lätt att uppfattas som turist om man försöker se ut som en islänning genom att bylsa på sig en nyinköpt islandströja.

Vad gäller stockholmarna kan jag tänka mig att Tomas kan ge ett och annat insidertips för att du ska smälta in i mängden Arvid. Jag har på TV sett att stockholmaren Lars Berghagen har blå kavaj så det kan kanske vara nåt. Jerry Williams, som också är stoskholmare, brukar ha glittrig skinnjacka. Det kanske mer är din stil.

28 oktober, 2008 21:00  

Skicka en kommentar

<< Home