onsdag, november 05, 2008

Dålig start på shoppingveckan

Jag har en dålig shoppingvecka. I måndags köpte jag mp3-spelare med radio. I tisdags upptäckte jag att den inte har radio. Jag vill ha radio. Innan detta hände har jag pajat allt jag har som låter och är bärbart - CD-spelare, pod med mp3 och radio samt Kalle Ankaradion som följt med en KA-tidning och lämnats på tåget. Jag letade fram min senaste freestyle (Är inte det en 5:e sorts låneord? Vi hittar på ett engelskt ord som inte finns.) och dunkade i lite Sator och Bad Religion från anno dazumal. Det funkar men freestylen knäpper illa lite då och då så att det känns som en stöt i örat. Dessutom har den ingen radio. Alltså - ny mp3-spelare med radio. Jag bad specifikt om radio. Det stod radio på skylten. Radio nämns i instruktionsboken. Men - ingen radio.

I tisdags köpte jag bilen jag pratat om tidigare. Alla fel skulle vara åtgärdade och allt frid och fröjd. I själva nu-tar-vi-hand-och-blinkar-till-varandra-karlar-emellan-ögonblicket visar det sig att det är bara en bilnyckel. Efter att Petra idag pratat med konsumentvägledaren visar det sig att det är ett grundfel och att man kan kräva nyckeln. Dessutom kan försäkringsbolag vara skeptiska till stölder om en nyckel är på vift och den inte är bortkodad från bilen. Osv. Försökte ringa säljaren idag men han hade inte tid när jag hade det och sen var det tvärtom.

Jag har alltså köpt två saker den här veckan och båda saknar något som ska finnas med. Om någon mer vill lura mig så är det bara att komma med feta erbjudanden. Jag har ärliga blå ögon och en fet plånbok. Varför kan inte folk som säljer saker göra det enkelt för oss som gör sitt bästa för att shoppa hela Sverige ur krisen? Här tar jag mitt ansvar som med borgare i ett kapitalistiskt land och vad får jag tillbaka? Skärpning, marknaden!

Etiketter: , , ,