torsdag, april 17, 2008

Våren - igen.

Per definition är jag en kille på 32 vårar. 32 och jag tröttnar inte. Att återvända till snön efter att inte haft den för självklar i 7-8 år har gjort att jag är turist där jag bor. Fast jag bodde härikring i ca 20 år och nu bor i Östersund för tredje året så blir jag lika fascinerad igen. Först av snöns ankomst och nu av dess försvinnande. I morse var jag bara tvungen att gå ett varv runt huset i lågskor på skaren utan att sjunka ner det minsta. Och igår var jag bara tvungen att när jag cyklade till jobbet gena över sjön. Jag cyklade över isen. På snön. Den 16:e april. Det är benhård skare på mornarna och förmodligen måste jag bara ut på en sjö eller en myr imorgon och åka skidor eftersom allt annat vore brottsligt och förkastligt enligt min uppfostran. Det är inte ens skare varje år så det gäller att passa på. Skare och solsken - då bör man som god människa tacka och ta emot.

Men i stället för ett skatepass på Storsjön som friskvård så var det spinning i en källare längst ner och längst in på Jocks med jobbet på förmiddagen. Nersläckt ljus med bara några halogenspottar, eurodisco och en ledare som tjoar och tjimmar och tycker att vi som cyklar på fläck är rent fantastiska och det blev nästan Lars Vegas-känsla med Ni är den bästa publik vi nånsin spelat för och det är inget som vi säger varje gång. Och det var pulsklockor också och jag höll å dö av tristess men hur mycket mer i-landsproblem kan det egentligen bli? Bättre med betald trist friskvård än ingen alls och kommer jag alltid vara en obstinat tonåring i de här lägena som tittar ner i backen och muttrar för mig själv? I Irak kan ett sommarjobb vara att langa sten upp till murare på byggnadsställningar i solen (den irakiska solen) i tio timmar per dag och är det fel stenar så kastar de ned dem på en så varför kan jag inte bara gilla läget? I alla fall, lite spökboll skulle friska upp. Eller brännboll. Varför kan inte Korpen eller Friskis och Svettis ha lite skolgympasporter? Spökboll, brännboll, skeppsbrott eller mattrugby? Kramkull? Jag är med på en gång. Men de måste byta sport ofta och hitta på nya lite då och då så inga lag blir för bra. Tokallvarliga grabbgäng som ska visa de andra jävlarna vilka som regerar. Jag blir så matt på sånt. Som skulle tycka att kramkull var rena finalslutspelet i Stanley Cup.

För övrigt börjar husmoren i mig vakna till liv igen. En stor klump med älgkött kokar sakta på spisen. Det ska bli en rejäl laddning köttsoppa med husets egna rotfrukter. Hur många vuxenpoäng får jag för det?

Etiketter: , , , , ,

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Antalet vuxenpoäng för detta torde kunna mätas mest praktiskt på en yotta-skala :-)

http://sv.wikipedia.org/wiki/SI-prefix

18 april, 2008 23:06  
Blogger Jon Söder said...

Oj. Yotta. 25-siffrigt. Jag måste ha passerat stadiet mogen ungdom nu.

20 april, 2008 10:52  

Skicka en kommentar

<< Home