tisdag, april 15, 2008

Jon har inte en trädgårdsdag

Ute skiner solen och på fönstret är det 30 grader i solen men på backen ligger 2-3 dm snö. Och det är fint med snön och om jag bara kom mig för så skulle jag ge mig ut och åka skidor på skaren någon morgon, men när schemat som igår var till 24.00 så blir det liksom inte av innan dagen blir för varm. Så nu får det faktiskt gärna ge sig. Det är OK om det blir vår och sommar nu till och med för en som gillar vintern. Nu när det är soligt ute vill jag låtsas vara duktig på tomten. Gå lite fram och tillbaka. Flytta en nedrasad pinne hit, bära en hink dit. Kratta lite här och köra lite skottkärra där, kasta på lite täckbark här och muttra lite över mossan där samtidigt som fåglarna kvittrar, grannhundarna i hundgården skäller och det passerar någon utanför tomten lite då och då. Sen ska jag stå och hänga på krattan/spaden/kvasten och småprata med någon granne om det vi gör eller om andra grannars beteende. Och jag ska fundera på om och var vi ska flytta bärbuskarna för att få en uteplats på morgonsolsidan och om det kanske börjar bli dags att måla om och vad jag ska sätta i landet i år och hur vi ska göra med häcken som vätter mot grannarna eftersom förra ägaren började på att byta ut dubbla rader ölandstok mot syrén. Nu står fyra höga buskar i mitten på häckraden. Det vill jag göra en dag som denna. Istället sitter jag inne och väntar på att snön ska smälta och skriver om det.

Trädgården 15 april 2008. Potatisen får vänta inne och jag med den.

Trädgården 18 juli 2007. Det prunkar och har sig.

Etiketter: , ,