onsdag, juli 18, 2007

Jon har en trädgårdsdag

Precis när jag skulle till och klippa gräset igår började det regna. Jag gör ett nytt försök idag. Som första aktivitet efter frukost. Luften är fuktig. Marken är fuktig. Gräset vid landet är tjockt, så tjockt. Jag överväger att skrämma liv i Petras arveklippo. Men det är lite olja och ingen bensin i den och den har inte blivit startad på i vart fall tre somrar så jag avstår. Kör handjagaren fram och tillbaka över samma yta några gånger. På framsidan har gräset knappt växt alls och här är det mörkgrönt och tjockt. Jag krattar ihop och klipper en gång till. Jag lägger en del av klippet på morötterna, det enda som inte tagit sig så bra. Lägger resten vid smultronen. De skickar ut revor åt alla håll, men det får de göra så att de blir fler. En fågel har ätit upp de bär som mognat och gatans katt har lagt av en rejäl rusa strax intill. Man ska visst kapa revorna om man vill ha mycket bär, men det kan vänta till senare år. Vi satsar på fortplantning i ordets rätta bemärkelse.

Jag kupar potatisen. Förmodligen går det redan att skörda en del, men det får stå på tillväxt.

Trädgården är inte färdig. Delar av rabatterna ser ut som fan, men det finns ändå fina växter i dem. Vi som inte skulle bry oss om rabatter och trädgårdsarbete, vi håller på att trilla dit rejält. Såg hur en kompis mamma odlade potatis i rabatten och kantade med små blommor. Hur fint som helst och dessutom får man något mer än bara estetik för arbetet. Jag funderar nu på att utöka odlingsarealen till nästa år genom att göra rader med ärter och potatis i rabattform vid betongplattegången på framsidan. I landet kan jag odla rödbetor, spenat eller mangold och annat matigt. Det regnar och jag äter lunch till en självgod sommarpratare som säger att han känner andra bättre än sig själv och att det därför är svårt att prata om sig själv. Sen pratar han mer om sig själv.

Läser i trädgårdsboken om täckodling, kompostering, djupsäng ooch perenner och fleråriga rotogräs. Boken är mer än lovligt förnumstig och förmanade samt inriktad på den varmare och bördigare delen av Sverige. Jag vill ha en trädgårdsbok om zon 5-7. Jag vill ut och klippa häcken, men det är för fuktigt för att jag ska våga köra häcksaxen. Eller. Jag stannar kvar inne.

Etiketter:

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hej.
Jag hade samma problem med gräsklippning,så i dag när det var uppehåll passade jag på. det har inte varrit lätt med det konstiga väder vi haft.

18 juli, 2007 20:22  

Skicka en kommentar

<< Home