tisdag, juni 12, 2007

En lista i början på dagen

  • Ett sätt att lära känna dina grannar - bli påbackad (Alla sätt är bra utom de dåliga. De dåliga sätten är inte bra).
  • Nnng. Måste bita mig i tungan för att inte komma med barnen-i-afrika och negerbollsskämt nu. Igår råkade en arbetskamrat peka ut en negerboll i slutet av en rulltrappa så vi inte skulle trampa på den och säga det förbjudna chokladbollsordet när vi var på stan med de asylsökandena.
  • Trädgård. Jag fascineres så av att det faktiskt växer. Man stoppar ett frö i jorden, häller på vatten och sen växer det. Hur kan det vara så?
  • DN skriver om ensamkommande barn som söker asyl. Jag jobbar med några av dem i en av få kommuner som tar emot dem. Det var tydligen ett enigt kommunfullmäktige som beslutade att ta emot dem. Bra Östersund.
  • Slut på finvädret. Och jag hajar till när jag ser att kroppen har långärmat och långbent på sig. Har inte gått i shorts under så här lång tid på ett par år. Sommarjobb på Jamtli innebär inte direkt en orgie i lättklätt.

Etiketter: ,

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Skönt att höra att Östersund tar sitt ansvar angående ensamkommande flyktingbarn. Här i Uppsala vill borgarna inte utöka dagens ynka 14 platser. De ställer sig "tveksamma" till och tycker det kostar pengar som de inte har, samtidigt firar vi Linnéjubileum och bygger kongressanläggning.
Det är inte lätt att sitta i opposition...

13 juni, 2007 13:11  
Blogger Jon Söder said...

Konstigt eftersom Migrationsverket betalar vad de asylsökandena kostar. Bidraget har dessutom blivit mer generöst. Så indirekt betalar Migrationsverket min lön och 10 andras + att några administatörer och chefer som får en del av kakan. Dessutom betalar alla vi skatt i kommunen. Kommunen får fler jobb och mer skatteintäkter. Svåraste nöten har nog varit att hitta lokaler för boendet. Uppåt en 200 sökte jobben, så det var ingen brist på villig arbetskraft.

14 juni, 2007 00:23  

Skicka en kommentar

<< Home