onsdag, april 25, 2007

Ett nytt Simlångsdalen

När jag förra milleniet hälsade på Torgny Heimler utanför Halmstad berättade han om Simlångsdalen. Det hade en gång hetat Bergvik (eller jag minns inte men nåt lite trist och alldagligt). Det fanns två andra orter som hette samma sak. Det fanns 2 filmer och en bok med namnet Folket i Simlångsdalen. Eftersom det var lite hippt bytte man namn på byn till Simlångsdalen för att komma med på kartan. Helt plötsligt utspelades berättelsen hos dem.

Jag kommer att tänka på Simlångsdalen när jag läser om en stad i Iowa som bestämt att Kirk från Star Trek är född där. Det kan vara intressant i sig när fiktion utspelar sig på verkliga platser, men när verkligheten förflyttar sig till fiktionen blir det riktigt skojigt. Har för övrigt hört att maffian lärde sig av Gudfadernfilmerna att lägga hästhuvuden i sängen. Ja, det kanske inte är skojigt.

Etiketter: ,

7 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jo, det är skojigt.

25 april, 2007 13:08  
Anonymous Anonym said...

Lite som när man döper sitt rockband till Imperiet. Det fanns ju inget särskilt Imperium förut, men man får mycket bra förknippningar på köpet.
Det sägs att Ian Wachtmeisters företag heter The Empire. Fränt.

25 april, 2007 14:09  
Blogger Jon Söder said...

enar: Skojigt att maffian leker filmmaffia. Inte så skojigt med hästhuvud i sängen.

fredrik b: Hmm. Jo. Mer som att döpa en rymdfarkost till Enterprise på riktigt efter en rymdfarkost i Star Trek. Och det har visst också gjorts. Den fanns tydligen med på bild i ett Star Trekavsnitt (Visste folk nånting före wikipedia?)

25 april, 2007 14:57  
Anonymous Anonym said...

Såg ni förresten inslaget på tv-nytt (eller vad nyhetsprogrammen nu heter) där barn frågade Fuglesang efter nedkomsten. "Var har du rymdfärjan" är min favorit.

25 april, 2007 16:05  
Anonymous Anonym said...

Vill bara säga att jag har ätit glass i Simlångsdalen, i maj i fjol var det visst. Väldigt god glass dessutom

26 april, 2007 19:20  
Anonymous Anonym said...

Simlångsdalen hette Bredared innan för att inte blandas ihop med Bredaryd så bytte samhället namn till Simlångsdalen efter sjön Simlången som ligger intill samhället. Att namnet skulle komma enbart från boken "Folket i simlångsdalen" tror jag inte är riktigt sant. Berättelsen har dessutom hela tiden utspelat sig på denna plats. Namn på andra byar och gårdar runt dagens Simlångsdalen finns omnämnda i boken och de har inte bytt namn.

21 maj, 2007 15:24  
Blogger Jon Söder said...

Jag erkänner, jag har varken läst boken eller sett filmerna. Och det jag vet om Simlångsdalen har jag hört i andra eller tredje hand.

24 maj, 2007 20:30  

Skicka en kommentar

<< Home