måndag, april 16, 2007

Likheten mellan Stubb-Jonas och Johan Ulvesson

  • Balkongpremiär. Natten till idag sov vi på balkongen. Det är så mycket skönare. Och än har inte Torvallas unga mopedister kommit igång ordentligt.
  • Grillpremiär i Sveg i lördags.
  • Vi var så där skönt kontinentala igår (som vi tror att man är där). Åt frukost i Sveg med flera ur storfamiljen Söder i en och en halv timme. Lunch mellan 13 och 18 med Petras familj på vår balkong i Östersund. Jag och Petra tog en promenad i finvädret på kvällen och beundrade Torvalla. Från en balkong ropade Pernilla och Steven och frågade om vi inte ville ha mat och vin. Klart vi ville. Vi kom hem halvtio.
  • Inga nya försök till hastighetsrekord på cykeln. Jag är äldre och mer mogen nu. Försöker förlika mig med den cykelhjälm jag fick av Emil förra året. Jag har använt den idag. För mig var det en vinst när jag inte behövde använda hjälm (skidhjälm, det fanns inte cykelhjälmar då) på cykeln, typ när jag var sju eller nåt. Sen är jag lite för gammal för att ha haft frigolithjälm så som de som var några år yngre hade, nästan i klassupsättningar verkade det som. Fick i helgen höra att pappa redan har spräckt två cykelhjälmar (med huvudet mot asfalten) och tänkte ja ja.
  • Vädret. Inte blir det tråkigt i alla fall.
  • Från Sveg, Eksjö, Östersund, Bollnäs, Stockholm, Piteå, Gotland, Närke, Hudiksvall, Ytterhogdal, Göteborg kom de till begravningen i Ängersjö kyrka. Jag har alltid tänkt mormor som lite försynt och anspråkslös. Som att ingen la märke till henne. Det gjorde de och man var beredd att åka långt till hennes begravning.
  • Har aldrig varit med om att man sjungit så starkt i kyrkan förut.
  • I Ängersjö hade de ett damlag i fotboll 1945 kan man se i Folkets Hus.
  • Man kan också se att hela Sveriges Stubb-Jonas spelat i Ängersjö. Fotboll.
  • Och att Johan Ulvesson spelat där. Atom-Ragnar.
  • Petra såg en tvättäkta pirat på altartavlan i kyrkan, med piratmössa som har dödskalle. Måste åka dit och titta för det har jag aldrig sett.

Etiketter: , , , , , ,