onsdag, april 02, 2008

Jag gör så att blommorna blommar, för jag har just tagit bort snön

Såja, nu har björkriset som jag hämtade hem till påsk äntligen börjat grönska.

Det är skitfina vårdagar men jag jobbar. Tulpanerna på sydsidan av huset är på väg upp och jag har hunnit med att hacka lite is på gångarna och garageuppfarten. Att hacka is borde vara en mänsklig rättighet. Just nu skulle jag helst vilja att det var grusvägar och grusgångar och grusgarageuppfart så att jag skulle få dika ut alla små vattenpölar. Det var en härlig vårsysselsättning hos mormor och morfar och jag gillar det än. På våren brukade morfar lasta upp snö från gården på Skogisen (som skoter men kan lasta mycket mer) för att köra ut och tippa på myren nedanför huset. Pappa kastade ut snö på gatan. Här har jag inte riktigt sett någon kasta ut snö på gatan, så jag törs inte riktigt. Jag nöjer mig med att kasta snö från uteplatsen ut på garageuppfarten. Det ska bara tina fortare. På samma sätt som det ska vara snö på vintern så ska man hjälpa våren på vägen när den kommer. Och jag bara gillar det. När jag tar bort snön kommer blommorna fram fortare och det bara att hoppas att de inte fryser.

Etiketter: ,