torsdag, februari 28, 2008

Guldkornen i pannkakan

Nä, allt är inte bara hip hop och becquerel. Som den asket man är så gläds man åt de små guldkornen i tider av schlagerfeber, inflation och räntehöjningar:

  • Jag har fixat ett nästanstopp i vattenlåset. Själv.
  • Jag fick tid hos tandläkaren ett drygt dygn efter jag ringde och frågade eftersom min provisoriska lagning delvis lossnat.
  • Det var gratis! Jag behövde inte betala tandläkaren någonting. Jag vet inte varför det var gratis och frågade inte.
  • Trevliga grannen Carola praktiserade på Folktandvården (Varför kan inte fler saker heta något med folk? Folkjärnvägen, folkregeringen, folktelevisionen.) och kände igen mig och surrade lite.
  • Jan Stenbeck. Jag kom på hans namn efter att ha funderat på vad han hette till och från i en knapp vecka. Det var någon på TV som var lik honom och varken jag eller Petra kom på namnet.
  • På något vis prutade jag ner försäkringspremien på Colten med 1400 kronor. En del hade med mängdbonus och göra, men allt förstår jag inte.
  • Snö. Det har kommit två fina snöfall och reparerat senaste veckans blidväder.

Etiketter: , , ,

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Lite konstigt är det allt att det enda som heter nåt på det lite light-kommunistiska folk-prefixet, är den enda delen av vården som inte ingår i välfärden och man alltså måste pröjsa själv för? Ordet folkbibliotek använder väl ingen längre?

* inte sant; folkhögskola, folkmusik, folktribun, folkvald

06 mars, 2008 10:47  
Blogger Jon Söder said...

Jo, det är konstigt. Och folk är väl lika mycket ett nationalistiskt prefix som lightkommunistiskt. Som i folkdans, folkmusik och folksjäl. Sen kan det vara amatörmässigt som i folkpsykologi och folketymologi. Oavsett så låter det lite tryggt och mysigt.

06 mars, 2008 23:11  
Anonymous Anonym said...

Folk = lightcommy, nationalism, mysigt/amatörmässigt (=folkligt)

Något med folk- måste helt enkelt bli vänsterpartiets nya namn/slogan/nånting inför nästa val.

07 mars, 2008 00:22  
Blogger Jon Söder said...

Det nya folkpartiet?

07 mars, 2008 10:14  

Skicka en kommentar

<< Home