söndag, februari 24, 2008

Så ska jag undvika att bli mördad i bastun

Jag bastade själv ikväll. Nästan ingen har samma bastutakt som mig. Jag vill gå in, bli varm - ordentligt varm, gå ut svalka mig utan att ha duschat innan svalkningen, sen svalka mig ganska länge sen duschning och sen upprepa allt en gång till. Jag har det efter att bastat många gånger med pappa. Det är helt OK att basta själv alltså. Men. Jag kom att tänka på ett mord i en bastu jag läste i en deckare. Det kan ha varit en Sjöwall-Wahlöö eller en Staffan Westerberg, men jag tror det var Gösta Uneståhl som skrivit den. Mordoffret bastade i godan ro när någon omärkligt reglade dörren på utsidan så det inte gick att få upp den. Och. Tror jag. Drog upp värmen på max. Och offret dog en kvalfylld död och hittades med fingrarna utslitna, brända efter att ha på alla möljiga sätt komma ut och sen försökt hålla givaren till termostaten så högt som möjligt för att på så vis sänka temperaturen på bastuaggregatet men tappat det, då det var för hett, på golvet vilket fick till följd att det blev än varmare.

Det första jag gör när jag upptäcker att jag är inlåst är att lägga givaren på själva aggregatet. Då hoppas jag att det blir någon slags värmerundgång och aggregatet blir kallt. Det andra är att ligga lågt i bastun - inte stå upp i onödan. Dessutom ska jag ha extra vatten i hinken så det finns att dricka. För övrigt funderar jag på om jag ska förvara kofoten i bastun med något slags isolerande handtag till så att jag kan bryta mig ut utan att bränna hänerna på en het kofot. Eller är det överdrivet?

Uppdaterat: Pappa rättar: Gösta Unefäldt - inte Uneståhl. Uneståhl är avslappningshypnotisör och heter något annat i förnamn men det skriver jag inte för då blir kanske det också fel.

Etiketter: , , ,