tisdag, januari 22, 2008

Titta! Lampa! (2)

Senaste nytt på lampfronten är som följer. Idag shoppade jag loss på Clas Ohlson och kompletterade med en till diodlampa till spotarmaturen i hallen.Den är av en annan sort än des som sitter där och har 20 dioder och är på 1,8 watt. Sen köpte jag två 20 W spottar att ersätta 50 w spotten med när den pajar. Jag var elevskyddsombud på högstadiet och fick lära mig att det är bra med blandat ljus. Bara diodlampor blir nog lite trist ljus med dagens utbud. Det finns även lysrörsspottar till halogenarmatur, men varför köpa det när det finns diodspottar? Jag köpte en rörelsevakt till den nyuppsatta utelampan på husgaveln. Elektrikern kopplade den till framsidans utebelysning, så den står och lyser även när det inte behövs. Alltså, oftast vill vi ha ljus på framsidan, men inte på gaveln. Och vi orkar inte försöka få hit elektrikern igen för att dra mer sladd. Jag har också hittat 3 watts lågenergilampor att sätta i fönsterlampor. Hittills har det lägsta varit 4 w, men på slutet har jag bara hittat 5 w. Och jag vet att jag silar mygg, men va fan. Och jag köpte en energimätare så här ska krypas på alla fyra kring uttag och här ska jämföras. Jag har fortfarande inte lämnat OÄ:n.

Sen har Karin, som gick samma skrivarkurs som jag, i Gävle upplyst mig om att Gefle Dagblad testat lågenergilampor. Mycket intressant för alla lampnördar. Jag vet att Råd och Rön även de ska ha testat lågenergilampor. Men det har jag inte hunnit kolla upp. Det kan vara samma test som i GD med tanke på hur mycket som återvinns i media.

För övrigt säljer ETC diodlampor både till halogenarmatur och vanliga E 14- och E 27-socklar på sin hemsida. Jag tycker att de är lite dyra och väntar tills de går att köpa till ett lägre pris på hemmaplan. Men om någon testat dem är jag nyfiken på resultatet. De verkar vara lite starkare än CO:s diodlampor.

Etiketter: , , , , ,

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Glad att kunna vara till hjälp med tips :)

22 januari, 2008 20:17  

Skicka en kommentar

<< Home