söndag, januari 13, 2008

Myskoketterier

Söndagkväll igen men ingen söndagsångest inför veckan som ska komma. Efter svinhelgen förra veckan så är jag nu i go' veckan i schemat. Natten mellan måndag och tisdag sover jag över (jag är på jobbet i 22 timmar och) och sen är det bara två möten. Det gäller bara att inte falla in i något slags arbetslöshetslunk utan istället göra sånt som jag vill göra. Inte så att jag behöver vara duktig och nyttig. Men ibland (ganska ofta är jag rädd) så såsar jag till framför datorn och blir sittande. Sen när det är läggdags på kvällen får jag krypningar i kroppen och undrar vad jag gjort av dagen. Så inte denna helg. Igår åkte vi skidor i Torråsen som ligger på en höjd utanför stan. Det finns sjukt mycket och många och långa preparerade skidspår i den här stan. Jag undrar om det finns någon stad i världen som har fler. Dessutom ska de dra 2,5 mil på Storsjön senare i vinter. Torråsen är en avstickare på ett 15 km-spår där vi åkte valda delar av det spåret. Det är inte så brant där. Dessutom ligger parkeringsplatsen på ett hygge med utsikt över stan, sjön och fjällvärlden. Den här helgen har stan varit som ett julkort. Det kom bra med snö natten till idag så jag fick köra julklappssnösläden. Sa jag att jag känner mig som en riktig vuxen när jag skottar snö på egen uppfart? Det gör jag.

Och vi har promenerat idag och tänkt på människor som bor vid Norrlandskusten där det visst skulle regna istället för snöa. Det kanske blir lite tjatigt detta, men vi är sjukt glada i snö. Petra är dessutom sjukt glad i kyla och en av mycket få som myser åt att det är 35 grader kallt. Vad jag minns så var 35 grader kallt det vanliga under december-januari-februari när jag var barn, men det kanske är helt fel. Det brukade vara en treveckors period med den temperaturen.

Igår bastade vi och sen var det kakelugnsmys. När vi bastar brukar Petra förundras över att vi helt plötsligt har en bastu. Och jag förundras över kådan som tränger upp ur lavarna (visst kallar man bastubänkar för det?). Förra gången small det till när jag reste mig från banken. Nu hittade Petra hår som hade ryckts loss. Som satt fast i kådan. På långtids-att-göra-listan under rubriken högst eventuellt finns en ombyggnation av bastun. Dels bygga lavar som inte kådar av sig och dels flytta om dem. Jag vill ha plats för fler på dem och jag vill ha högsta bänken högre upp. Nu har man en massa luft ovanför huvudet där det är varmare än där man sitter och det känns inte helt bra. Det gör däremot själva bastandet. Det är få saker som klår känslan av att som kall sätta sig i bastun och slå på riktigt mycket vatten så man knappt kan andas. Det river i lungorna och skinnet och sen öppnas porerna för fullt, så mycket att det på ett sätt känns kallt. Jag måste ta på huden för att känna hur het den är. Just under uppvärmningsfasen njuter jag som mest. Det är som när man är kall på våren och råkar stå eller sitta i solen inomhus och sakta värms upp. Fast varmare. Fast utan solljus.

Eer. Hmm. Det här håller visst på bli någon slags mysblogg med långa vinterpromenader, kakelugnskoketteri och nu bastande. Säg ifrån när jag börja skriva om vinsorter i 200-kronorsklassen och över eller promenader i vinlundar i Provence.

För övrigt har jag just läst ut Peter Robinsons En märklig affär. Det är första boken jag läser i den serien men det är väl typ fjärde boken i serien. Jag brukar gillar deckare även om jag inte gillar alla. Den här var ganska tråkig och ospännande och det var stora textsjok som jag gärna strukit helt och andra som jag hade komprimerat helt. Tidigare böcker i serien kanske är bra. Kanske senare också. Den här var tråkig, ospännande, seg och figurerna kändes platta även om fokuset på trafficking var skrämmande. Nu har jag gett mig på julklappsboken Luftslottet som sprängdes av Stieg Larsson och det känns betydligt roligare.

Etiketter: , , , , , , , , ,

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Det här nya konceptet regn i Norrland i januari gillar jag inte alls. Då får man ju inte alls nån norrlandsvaluta för pengarna.. boendet.. whatever. Även min tidiga barndom bestod av 35-minusgradiga vintrar, och jag undrar vart de ska ta vägen nu. FOLKET KRÄVER 35 MINUS!

14 januari, 2008 12:54  
Anonymous Anonym said...

Finskarna placerar sina svettiga rövar på trasor på lavarna.
Det heter lavarna.

14 januari, 2008 18:11  
Blogger Anna Maria said...

Just nu läser jag En ovanligt torr sommar av Peter Robinson. Vet inte om den ingår i samma serie som din bok, men din beskrivning passar in på min bok också. Seg och ospännande, även om den börjar ta sig något nu med hundra sidor kvar. Enligt brorsan är Robinsons bok I ondskans spår betydligt bättre.
Sedan väntar Luftslottet som sprängdes på mig också.

14 januari, 2008 18:59  
Blogger Jon Söder said...

Moa: Precis. Nu är det 2+ och det droppar från träd och tak. SÅ får det inte vara i januari om man bor på ett ställe som just antagit en hjärtformad snöflinga som en av sina kommunsymboler och som dessutom kallar sig Vinterstaden. Politikerna tar inte sitt ansvar.

Fredrik: Aha. Vilken sorts trasa som helst? Jag funderade närmast på att byta till ett mindre kådrikt träslag.

A-M: Min chef sa idag att han tycker Robinson är bra. Undra om edt är de första böckerna då? För mig är det just nu ganska bra med böcker som jag lätt somnar av. Natten som var låg jag och läste till fyra och det är ju inte bra.

15 januari, 2008 13:54  

Skicka en kommentar

<< Home