torsdag, januari 10, 2008

På stället marsch! (Eller vad är grejen med spinning?)

Idag har jag fått lön för att cykla på en motionscykel tillsamman med andra som också cyklar på andra motionscyklar. Vi hade pulsklockor på oss och min var inställd efter min ålder. Nu har jag tydligen högre maxpuls än vad som förväntas för min ålder. Så ganska länge kunde jag fiscykla och ändå ha rätt mått pulsen enligt instruktörens anvisningar. Sen på slutet när det "blev uppförsbacke" (man skruvar upp motståndet) så gick min puls en bra bit över det som skulle vara min maxpuls och jag kom upp i över 200 i puls utan att helt dö av utmattning även om jag fick ta i. Jag har så svårt att motivera mig till att sitta still och cykla eller lyfta vikter. Det är jobbigt och tråkigt och när man är klar har man inte åstadkommit något. Och folk gör det på sin fritid. Om jag åker skidor på längden fascineras jag av vinden i ansiktet, rytmen, föret och att jag faktiskt ser hur jag rör mig framåt i terrängen. Om jag tar i mer går det fortare. Om jag tar i mer på spinningcykeln blir det bara jobbigare och pulsen går upp. Tänk om det åtminstone satt en generator på cykeln som skickar ut ström på elnätet. Då kunde det dras från elräkningen.

Nu är det här inget unikt för spinning. Hela högstadiet och gymnasiet och kanske tidigare också var jag avogt inställd mot allehanda fysiska aktiviteter som jag inte tyckte var roliga på en gång och jag var liksom bara tvungen att vara lite småtvär mot gympaläraren. Och jag vägrade springa på orienteringen. Istället gick jag runt. Hela banan. Stackars Dessan fick vänta kvar på att jag skulle komma tillbaka på hennes övertid gång på gång.

Eftermiddagens aktiviteter:
  • Lunch på Tutti frutti eller vad det heter - gamla Potatisbaren - med Petra och Johan. Ungefär samma meny som tidigare så vi är nöjda.
  • Spritköp till pappa och morfar. Husmedicinen Fernet Branca ingår inte längre i sortimentet på Systemet i Sveg.
  • Gå och slötitta på stan med Johan. Och jag märker att jag aldrig går på stan och tittar i affärer med någon kompis. Måste vara många år sen jag gjorde det sist.
  • Buss hem. Jag försöker i alla fall vara en bättre människa ibland på förflyttningsfronten.
  • Försökte skruva ihop julklappssnösläden men förstod inte hur. Åkte till Granngården och fick instruktioner. Skruvade.
  • Skottade snö. Jag är en vuxen man nu. Jag har en snösläde som jag skottar garageuppfarten med. Så kändes det.
  • Skruvade ihop julklappssopen och skaft samt skaft som jag köpt till en av de sopar jag sopade av före jul.
  • Bar in ved.
  • Satte på vitt 60.
  • Moppade golvet i tvättstugan då elektrikern som var här i måndags måste råkat få en massa tvättmedel på golvet.
En fråga bara: Vart tar fettet vägen på den som tappar vikt? Vad blir det av det? Kiss? Bajs? Svett? Utandningsluft? Kraftig hårväxt? Jag kom bara och tänka på det.

Etiketter: , , ,

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Det blir nog mest rörelseenergi och värma. Blid och livlig värma.
Senaste nytt på min energifront: vi tror vi ska slå fjärrvärma ur hågen yte det skulle kosta en miljon istället för 44 tusen. Så långt från stammen bor vi.

10 januari, 2008 23:07  
Blogger Jon Söder said...

Jo jo. Men det kan inte bara bli värme och rörelseenergi. Fettet består ju av nånting. Ämnen. Kol, väte, syre. Typ. Vart tar det vägen?

De måste ha en fantastiskt låg månadskostnad på fjärrvärme i Söderhamn om det ska vara någon mening med att ansluta sig till nätet. Eller så ska det vara en energi som annars skulle spolas bort - typ spillvärme från industrier.

11 januari, 2008 11:29  
Anonymous Anonym said...

Ja det är så skönt med energi. Den består ju av inget, så den går att spola bort.
Nä men att det är väl inte lönsamt när man bara är två hus i klunga och bor 400 meter från stammen.
Bom man kortare från stammen är det inte så farligt olönsamt.

11 januari, 2008 23:12  
Anonymous Anonym said...

Kiss.
Blir det av atomerna.
Det är mitt slutgiltiga svar.

13 januari, 2008 22:16  

Skicka en kommentar

<< Home