lördag, december 15, 2007

Dan före dan före dan före dan före dan före dan före dan före dan före dan före dan före dopparedan

Vi pysslar och pusslar och knufflar med julen. Det är alltid samma varje år. Familjerna som ska hinnas med och vänner som är uppe på besök. Och nyår som, liksom midsommar, känns som en tvångsfestlighet. Men i år verkar det ha löst sig. Nu på tisdag blir det lite av en kusinträff då jag och de festa av mina östersundskusiner drar till Sveg i karavan över kvällen och lyssnar på Emil som ska sjunga i kyrkan.

Jag sitter på ett hotellrum i Storhogna. Jag och Petra fick presentkort på behandlingar här förra julen men året har snurrat på och nu till veckan går presentkorten ut på datumet. Det känns lite futtigt att åka 20 mil för en behandling så vi sover över en natt och skrapar hop ytterligare några vuxenpoäng. Vi har rummet närmast badet och genom väggen hörs vad som verkar vara panflöjtsmusik. Petra är på någon slags behandling. Men jag har inte vant mig med att ha råd med såna saker så jag kan liksom inte tycka att jag har råd med det. Och inte uppskattar jag det de kallar för vinterträdgården. Det är skifferplattor på golvet, en bäck och glastak på en höjd av kanske 7-8 meter och krukväxter i trädstorlek. Med bakgrundsmusik. Där ska man äta och mysa men jag tycker det ekar som i en shoppinggalleria. Å andra sidan hade jag varit stressad om jag hade varit hemma över omålade paneler och att vi har en bit kvar innan vi är i ordning och alla julklappsköp som jag inte ens funderat på. Nu kan jag sitta lugnt och veta att jag inte kan göra något. Ska läsa lite och basta lite och sova lite. Det bästa av allt är att bubbelpoolen är avstängd och som kompensation får man ostbricka och vin. Jag gillar inte bubbelpoolar för då skakar hela kroppen av bubblorna. Enligt ett test på nätet, som jag gjorde efter Psykologkajsas uppmaning, har jag en släng av HSP – jag är en highly sensitive person. Då har man svårt för allehanda skarpa sinnesintryck eftersom man processar dem djupare och mer reflekterat än er vanliga dödliga. Men det var på en fråga när som avgjorde att jag blev HSP.

För övrigt verkar trådlöst nätverk på rummet mest betyda att det finns tillräcklig mottagning någonstans i rummet men det är upp till dig att själv pejla in den platsen där mottagningen finns. Jag behöver en kastantenn.

Det är tydligen två perioder då presentkort på SPA:n och behandlingar tas ut – direkt efter jul under januari och månaden före jul innan korten går ut på datumet.

Etiketter: , , , ,