onsdag, januari 16, 2008

Om ingen gör något åt vädret ska jag börja tjata om det


I söndags. I söndags sken solen. Snön gnistrade och knarrade och det rök ur munnen. Vi gick i parkområdet mitt i Odensala, ner mot Storsjön, mellan järnvägen och gamla E 75. Det hade snöat mycket och vi fick pulsa fast vi gick i andras spår. I skoterspår som gick varv på varv i den lilla parken och rivit upp snö, is och gräs. Och folkspår ackompanjerade av snirkliga hundspår och oupplockad skit. Och en man med fru som sa ”vilket väder” till oss när vi mötte dem. ”Ja vilket väder”, sa vi och sen skojade vi om gemytligheten. Och barn som åkte pulka och föräldrar som åkte med. Och en jättestor pappa som hoppade i jättestort hopp med en pytteliten snoräjser. I motljus. I gnistrande djup nysnö. Mellan koloniträdgårdar, park, järnväg och villaområde. Med utsikt över Storsjön, Annersia, Oviksfjällen och Sveriges största ö i en insjö.

Det var i söndags och det var ett undantag för sen i måndags har det varit takdropp och hopsjunken snö. Idag snöar det blötsnö som är så blöt att det droppar av träden. Och på bussen, på stan, på möten och på jobb pratar man om vad som hänt med vintern och med januari. Det sägs vara en världslig sak att prata om väder. Men just nu saknar jag kalla tår, snor som fryser i näsan och ögon som tåras fast det nästan inte blåser och rädslan för förfrysta örsnibbar. Snart kommer jag romantisera om knarrande snö och ljudet från när man sparkar på en snöklump som är minus 35. Jag kommer få en anledning att låta som att jag verkligen kommer från en tidigare generation och säga att när jag var barn fick vi alltid gå till skolan om det var varmare än minus 35. Och jag ska dra mig till minnes den gången när jag gick i tvåan och det var minus 42 i Sveg och på TV var det reportage om kylan för det var minus 25 i Stockholm och det var ju kallt för dem. Stockholmarna. Så kallt är det inte ens här på hela vintern. Om ingen gör något åt vädret ska jag börja tjata om det.

Etiketter: , ,

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Tjena Jon! Har börjat följa dig blogg jag med! Även jag funderar på det här med vädret. När jag cyklade till skolan imorse var det ca 5-6 plusgrader. Alla gräsmattor var gröna och fina. Luften kändes ljummen mot huden och i den fanns en tydlig doft av vår. Nån hudradels sekund trodde jag att det var april och jag gladde mig åt att våren hade kommit, men sen kastades jag åter till verkligheten och insåg att det fortfarande är januari och att vintern inte ens har varit här. Tänk om det blir ett år helt utan vinter, vad otroligt tomt det kommer kännas... Fick iallafall lite snö uppe i Hälsingland vid nyår, tur det.
/Kajsa Bovin

17 januari, 2008 19:48  
Blogger Jon Söder said...

Hej Kajsa! Kul att du läser! Här är det i alla fall snö. Vi går mest omkring och fruktar att det inte ska bli riktig vinter med ordentligt kallt och mycket snö. Det är fullt möjligt att åka skidor och göra snöänglar. Och idag ser det ut som ett julkort igen. Det är bara det att medeltemperaturen borde vara typ 10 grader kallare för att allt ska kännas riktigt bra. Stackars er i Uppland och Stockholm och allt söder därom. Men det verkar vara en skön storm på väg. Jag är lite svag för stormar. Särskilt de på TV som inte drabbar mig.

18 januari, 2008 12:09  

Skicka en kommentar

<< Home