tisdag, januari 22, 2008

Husränta och platt-tv

Ja, nu är jag alltså där. Jag spetsar verkligen öronen som en vulcan så fort det pratas ränta på radion. Idag har tydligen USA:s centralbank sänkt styrräntan med 0,75 %. Om det skulle påverka min bank att sänka alla mina räntor lika mycket skulle det innebära en lägre räntekostnad på 10500 kronor per år om jag räknat rätt. Vi skulle alltså kunna köpa en halvflott platt-tv per år om räntan sänks med så mycket. Om räntan inte sänks - förlorar vi då en TV per år? Det känns så godtyckligt. Men, nu är lånet uppdelat i fyra poster som alla har olika bindningstider. Därför kommer vi inte köpa fler platt-TV-apparater på ett tag. Ändå. Ska det vara såhär? Jag har inget med USA:s centralbank att göra och jag vill inte ha något med spekulationer att göra. Kan inget göra nåt?

Etiketter: ,