onsdag, februari 20, 2008

Kvicksilversalva och ärvda godbitar

Idag gick jag till jobbet och kände mig fantastiskt duktig. Det är 7 km landvägen, men jag genade över sjön. Tyvärr är det inget upptrampat från Odensala till Frösön, så jag gick nästan hela sträckan. Och det tog en timme prick och jag kom på minuten i tid. Nu är väl 7 km inget att skryta med för morfars generation precis. Han brukar skryta om när han åkte skidor två mil till en skidtävling. Själva tävlingen var på två mil. På kvällen var det dans och sen skulle han få skjuts hem. Men skjutsen stack så han fick åk skidor hem också. På natten. 7 km i dagsljus och blidväder. Löjligt.

Förra helgen frågade jag pappa om vad hans far- och morföräldrar brukade berätta om. Han berättade om hans morfar som led av en fruktansvärd fotsvett och hört att kvicksilver var grejen. Axel, som han hette, köpte kvicksilversalva på apoteket och smorde på ganska tjockt, fast instruktionerna underströk att det skulle vara tunt. Axel blev ordentligt sjuk och dog nästan men när han väl repade sig var fotsvetten borta. Kvicksilversalva verkar även haft andra användningsområden.

Jag läser just nu Den stillsamme amerikanen av Graham Greene. Den utspelar sig under vietnamkriget, men inte det vanliga utan kriget då Vietnam frigjorde sig från Frankrike. Jag gillar själva känslan i boken även om jag inte kommit så långt i handlingen. Men det är lite tungläst, för det är så fullproppat med semikolon, kolon och bisatser att det blir svårt att hålla reda på vem som säger och gör vad ibland. Nu när jag googlade titeln ser jag att den kom på film så sent som 2002.

Och det känns så löjligt lyxigt att kunna gå ner i gillestugan och känna efter vilken typ av bok jag vill läsa. Ska jag läsa en samtida pocket som Petra köpt eller ska jag ta någon av de ärvda böckerna från pappas moster Birgit; fyra banankartonger med böcker av flera tider och inriktningar, några av dem från de senaste åren och flera äldre som jag bara vagt har hört talas om (jag kanske ska ge mig på att använda semikolon lite mer).

Uppdatering: Pappa rättar: Pappas morfar hette Otto. Axel var farfar.

Etiketter: , , ,