torsdag, mars 06, 2008

Lite härligt våld

En av våra asylsökande sysslar med så kallad mixed martial arts, ett begrepp som jag inte är säker på att jag hört talas om innan jag träffade honom. Däremot kände jag till begreppet ultimate fighting, att det är någon sorts våldsam slåsskamp där det mesta är tillåtet. Så, av nyfikenhet och en vilja att förstå så började jag titta på program om detta på TV4 sport sent på kvällarna, oftast när jag hade sovande jour på jobbet. Och det har blivit några sena nätter, för jag har fascinerats.

När man en gång började med detta så var kanske tanken att se vilken kampsport som var bäst, för här var det mesta tillåtet och folk åkte på rejält med stryk. Men nu har man hållit på ett tag och slagskämparna har lärt sig att försvara sig, så för de mesta verkar de veta hur de inte ska åka på alltför mycket stryk. De flesta fighterna slutar med att vinnaren vrider ett ben eller en arm på motståndaren så att denna ger upp. Annars vinner de på poäng eller knockout eller för att någon blöder för mycket. Att ligga på rygg med motståndaren på bröstet boxandes mot huvudet behöver inte vara ett dåligt läge, för i nästa sekund kan den som ligger underst vara den som kopplat fast den andre i en bensax. Paulo Roberto kommenterar ibland och han har berättat om hur man, när det blivit ett jack i ögonbrynet till exempel, hela tiden slår mot det och gnider sig mot det för att det ska bli större. Och visst är det motbjudande med slag mot huvudet och att det går ut på att tillfoga den andre så mycket skada så att den ger upp. Samtidigt. Jag fastnar. Jag sitter kvar och tittar och i varje fajt håller jag på en av kontrahenterna på ganska lösa boliner, typ om de ser sympatiska ut eller är lite ödmjuka inför matchen eller nåt. Jag håller på den som verkar mest snäll. I ultimate fighting. Tjena.
För mig är det inte helt tydligt vem som har bästa läget här.

Men jag skulle aldrig ställa upp själv. Jag tror inte att jag skulle kunna hålla mig kall och taktiskt gå in och ta stryk och vänta på rätt läge och nöta på och hålla emot. Jag tror jag skulle bli sur eller arg och göra helt fel saker och tappa tålamodet. Och inte vill jag få en enda liten smäll ens. Här blir de inte ens arga utan berömmer den andres skicklighet efteråt. En del är till och med kompisar. Fast helt ädelt är det väl inte. En kommentator sa att en fattig och olycklig barndom är precis vad som behövs för att bli bra på mixed martial arts.

Etiketter: ,

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Mycket intressant.
Men när jag ska skriva vad jag själv tycker räcker orden inte till. Jag provar såhär: FY SATAN VAD BOTTENLÖST VIDRIGT!
Sympatiskt dock att de nästan är nakenfisar.
Låt nästa blogginlägg handla om klädkoden och hårmodet i denna sport.

07 mars, 2008 09:51  
Blogger Jon Söder said...

Menar du t-shirt och mjukisbyxor före och efter match? Hår och skägg är ganska skiftande. En domare har flätor eller om det är dreads. Däremot har en riktiga MMA:are både krokig boxarnäsa och blomkålsöron som en brottare.

07 mars, 2008 10:18  
Blogger lasermanne said...

Kollar också på UFC, mycket bra på något kusligt sätt. Om du kollar på dokusåpan "The ultimate fighter" på tv4 sport, så får man ju en lite bättre bild av de som utövar sporten. De är ju som "vanliga" människor, vissa är snälla, sociala, trevliga, roliga, medan vissa har storhetsvansinne, kommer från en värdelös bakgrund etc.
Med detta i bagaget känns det mer som att sporten är rätt fair trots allt. Dessutom har ju skiten utvecklats från att ha varit en freakshow där helt vanliga folk från gatan började spöa på varandra till en stoooor (i USA än så länge) publikattraktion.

10 mars, 2008 10:22  
Blogger Jon Söder said...

Jag har nog sett den där dokusåpan någon gång. Har också förstått att de har vitt skilda bakgrunder, att det handlar om människor från hela samhällsskalan. Alla borde alltså inte vara helt utsatta. Men det är klart att jag kan fundera på varför de gör som de gör och hur de kan göra det. Det är ju inte som att jag önskar att de människor jag tycker om och bryr mig om ska börja med MMA. Men jag ser att det finns mycket som är värre att ägna sitt liv åt. Det är bättre att vara i en gemenskap där man slåss under kontrollerade former och på så vis vara någon än att bilda en gemenskap där man slår andra. Förutom våldet och tekniken så fascineras jag av att man är så mycket gentlemen som man är före och efter match. Det gör det till mindre freakshow.

10 mars, 2008 16:27  

Skicka en kommentar

<< Home