fredag, april 25, 2008

Stora humlor och kopulerande skator

Enligt den hädangångne Edvin Karlsson i Vänsjö betyder stora humlor i april att det inte blir någon bra sommar. Jag hörde det kanske våren -88 när vi såg - just det - stora humlor i april och det blev den sämsta sommaren i mitt liv med regn, regn och åter regn. Som den omutlige sanningssägare jag är kan jag inte annat än beklaga och meddela vad jag just sett. Stora feta humlor som sög nektar från våra krokusar. Sorry. Förvänta er inte för mycket av sommaren och ni kan möjligen bli glatt överraskade.

Dåligt omen

När vi tog ner tallen trodde jag att vi skulle bli fri skatorna i samma ögonblick som 2 kubikmetersskatboet stöp i backen. Ha ha ha, skrattade skatorna och började på en gån
g bygga ett nytt i tallen bredvid, längre in på tomten, förutom det reservbo de har inne i grannarnas gran. Nu är de mycket ivriga båda två och grannen Inna har sett dem göra det skator gör för att bli fler. De åker fram och tillbaka mellan våra björkar, grannens gran och botallen. De både bryter, vrider och knipsar av grenar.

Bra och dåligt med skator:
  • Ljudet. De skränar. (Dåligt.)
  • Bajset. (Dåligt. Jag vill inte ha bajs på mig eller mina saker.)
  • Att de stjäl silvriga saker (En faktoid?) (Bra för då stjäl jag av skatorna sen.)
  • Utseendet (Bra på avstånd men inte så bra på nära håll och hur praktiskt är det med så stor stjärt?)
  • Bobyggandet (Bra - det är imponerande och blir sen bo åt andra fåglar.)
  • Hur de gömmer saker (Bra - jag har någon gång ägnat en halvtimme åt att titta på en skata som gömmer mat samtidigt som andra fåglar är i närheten. Å ena sidan vill den gömma så snabbt som möjligt å andra sidan måste den hela tiden göra avledande manövrar för att inte visa att den håller på med något intressant.)
  • Steppande på vår ventilationshuv (Klart dåligt - det finns inget bra med skator som går på ens ventilationshuv så det skallrar i hela huset på morgonen en timme innan man vill vakna.)
  • Att ha dem inpå knuten (Nja. Gärna på andra sidan gatan men i trädet där vi hänger hängmattan? Nej tack.)
Ja jag vet att det blir jobbigt med mycket text. Vi tar lite lättsamma bilder från Östersunds svar på Edens lustgård istället.

Scilla och krokus. Lite nationalistisk vårblomning.

Hyacint. Vår. Inte jul.

Vårhobby. Klyva, trava, kasta, kratta.

Klyvning för morske män (jag då alltså).

Etiketter: , , , ,

7 Comments:

Blogger Fredrik B said...

Faktoid!
Du glömde färgen. Väldigt ball. Man tror att de är svarta så är de gröna.

25 april, 2008 20:43  
Anonymous Anonym said...

Aj, det var inte roligt att läsa. Mitt hopp är det sista som jag ger upp :-). Vi får hoppas att det inte blir så. Härlig sida du har.

25 april, 2008 21:06  
Blogger Jon Söder said...

Men Fredrik, hur kan en färg vara något annat än den ser ut att vara? Är inte färgen det man ser?

Tack Rosa! Jag ska i ärlighetens namn meddela att det faktiskt hänt att jag sett humlor i april utan att sommarvädret varit alltför bedrövligt. Dessutom kanske spådomen mest är av lokal karaktär. Vad vet jag?

27 april, 2008 15:41  
Blogger Fredrik B said...

inte på håll.

27 april, 2008 22:59  
Blogger Jon Söder said...

Är den inte egentligen svart men ser grön ut på nära håll? :b

28 april, 2008 11:31  
Anonymous Anonym said...

Jag såg en liten humla idag!
Betyder det att sommaren i göteborg kommer bli bra?

28 april, 2008 22:39  
Blogger Jon Söder said...

Jag vet inte vad små humlor i Göteborg betyder. Därom talte inte Edvin.

29 april, 2008 14:02  

Skicka en kommentar

<< Home