måndag, december 25, 2006

När juldagsmorgon regnar

Pappa lägger in resmål på sin nya GPS-navigator. Jag läste lite i mammas nya bok - Bodil Malmstens bloggbok. Om jag en gång blir berömd författare ska jag passa på och ge ut en bok med urval från bloggen. Fint omramat med fint omslag. Med bilder från bloggen. Fast de flesta av bilderna jag använder är snodda.

Emil sover. Det är lillebror och han har en liten härjedalsturné. Imorse sjöng han i Linsell och Älvros. Imorgon sjunger han i Glöte och Ytterberg. Julottor. Än sjunger han ute i marginalen. I avfolkningens ytterområden. Men Svenska kyrkan betalar, fast utan OB-ersättning trots att det är okristligt tidigt.

Mamma och pappa var uppe i ottan och var på plats i Linsell redan klockan sex. Jag och morfar låg och drog oss och anlände till Älvros tio i åtta. Nya kyrkan. Enligt Emil var vi 31 stycken där. Jag räknade 98 tända ljus och då räknade jag ändå inte den där ringgloben längst bak i kyrkan med ljus. Svenska kyrkan tände alltså 3,2 ljus per besökare i Älvros. Jag vet iinte om det betyder något. Längst fram i kyrkan står det två nakna statyer. Jag antar att det är Adam och Eva. Adam har skepparkrans. Eva tänker jag inte kommentera. Men kyrkan är fin trots att det inte är den mer kända Älvros gamla kyrka med moln i taket.

Jag är trött. Jag har varit trött varje dag sedan sista arbetsdagen före jul, i onsdags. Snart ska jag åka till Skärvången där det fortfarande finns snö. Mycket hård snö. Tyvärr blåste sjön upp natten mot julafton så det lär inte bli något skridskoåkande. Men det ska inte bli så mycket aktiviteter. Läsa och se på film. Äta Skärvångenost och tunnbröd. Just nu läser jag den femte Harry Potterboken. Hittills har jag inte riktigt kommit in i den. De fyra första böckerna läste jag för fem-sex år sedan i ett nafs. Kampen mot Voldemort i den fjärde boken kanske är det mest spännande jag någonsin läst. Jag satt och hoppade i sängen.

Ute lyser gräsmattan grön. Det snöade lite i morse. Sen regnade det. Och jag tyckte det var eländigt julen -88 tror jag det var. Det hade varit plusgrader länge och snön var brun av framtinat torvdamm. Jag och Emil åkte spark på myrarna bortanför Sandtjärn. Myrarna och tjärnarna var myrvattensgula och det var plusgrader. Vi sladdade med sparken och vintern blev inte så kall och snörik som jag hoppades när Hasse Krig kom från Stockholmstrakten (Eskilstuna - allt söderut som inte var Skåne var Stockholm) och jag ville att han skulle få uppleva en riktig vinter. I och med att Hasse Krig flyttade till Sveg tog de riktiga vintrarna slut. Det kom aldrig lika mycket snö och det blev aldrig lika kallt efter det.

Det är väldigt mycket jul att vara fyra generationer som firar tillsammans. Det kanske är därför jag är trött. Jag måste passa på att prata med mormor de stunder hon är någorlunda klar. Jag måste passa på att bära på Lill-Erik för snart är han stor och vill hellre springa runt. Mormor pratade om sin mormor som var från Värmland. Klara. De sista åren längtade hon hem till Ämtervik, om det nu var västra eller östra. Jag har bekanta i Västra Ämtervik och en till cirkel sluts. Morfars mormor var från Trondheimstrakten. Så det är inget nytt att folk flyttar.

Så. God jul eller god fortsättning om det nu är idag man börjar säga det. Jag vet inte riktigt när man anses börjar fortsätta. Men jag försöker i alla fall vara artig.

Etiketter: , , , , ,