måndag, december 11, 2006

Julmust - problemet med mångfald

Ok, jag har tjatat lite om julmust. Hittills har jag inte sett favoriten. Både Fredrik och Enar rapporterar att de sett favoriten även om Fredrik inte var så imponerad. När jag går in på Vasa Bryggeriers hemsida har de två sorters julmust som inte är den som jag menar. Min favorit är inte ens med i produktsortimentet. Däremot är den med i Flashgrafiken. Vad menas? Jag förtydligar nedan och visar vilken som är favoriten.
Fel must.
Fel must.
Rätt must.

Etiketter: , ,

7 Comments:

Anonymous Anonym said...

Och du är säker på at det är fel must, att det inte bara är en fråga om vett och etikett?

F.ö. var det rätt etikett på den halvannanliterspet jag såg.

12 december, 2006 09:04  
Blogger Jon Söder said...

Puh. Då görs den fortfarande. Har inte sett den här än. Känns lite oroande. Har inte heller sett någon av de andra sorterna. Jag tror inte att det bara är etiketterna som skiljer eftersom de olika musterna kommer från olika bryggerier. Den rätte tillverkades när jag var barn av Till bryggerier. Då var tomteansiktet även med på kapsylen. Den lilla fliken att dra i när man öppnade flaskan var skägget (vad hände med de kapsylerna?). Jag antar att du noterat sär skrivningen. Apropå den hade Apotekarnes schyssta reklamdekaler för typ 7 år sedan. It´s a must.

12 december, 2006 10:36  
Anonymous Anonym said...

Japp. Och Rydbergs Tomten runt densamme.

12 december, 2006 11:37  
Anonymous Anonym said...

Vad är det som är så speciellt med den musten då? Igår drack jag cocacolas must (Bjäre) av misstag. Den var ungefär lika söt och colalik som man förväntat sig. brrr...

12 december, 2006 21:50  
Blogger Jon Söder said...

Eeh. Den är godare. Pappa brukar berätta om första julen när han läste på universitetet i Uppsala. Första advent (eller om det var skyltsöndagen) regnade det. Han ville ändå ha det juligt och köpte två backar julmust. Det smakade tvål och efter det bestämde han sig för att flytta till Umeå. Resten av sin studietid tillbringade han där. Det är skillnad på must och must helt enkelt, vilket du själv verkar konstatera.

Sen är det väl själva etiketten också. För mig är den väldigt julig eftersom det alltid var den etiketten varje jul sen jag var så stor att jag klarade av att dricka kolsyrade drycker (det stacks och var obehagligt i början).

Men, helt ärligt så är det inte så att julmust upptar alla min tid och mina tankar även om det kanske verkar så.

13 december, 2006 00:31  
Anonymous Anonym said...

Vilka andra tankar ska man tänka så här i juletid om inte dem om must?

Vissa gillar söt must medan andra vill ha den mer "ölig"? En del vill ha mycket kolsyra, andra lite. Det finns hur många olika sorters must som helst. Men alla kommer från samma mustextrakt som något företag har pantent på och säljer vidare till bryggerierna.

Det var nog det som var felet på Cocacolas. De var helt enkelt för snåla och spädde ut för mycket... Så nu finns många ännu fler anledningar till bojkott.

Förresten ska jag trycka en T-shirt med texten "mustig" att bära på julafton som en hyllning till denna måltidsdryck.

13 december, 2006 00:55  
Blogger Henrik P said...

Ja! Den där är min favorit också! Godaste musten helt klart.

15 december, 2006 12:24  

Skicka en kommentar

<< Home