måndag, december 11, 2006

Tomtar i november

Alltså, hallå. Jag läste i Marias blogg och blev lite sur på alla julkonservativa. Hon och de som kommenterar upprör sig över folk som julpyntar tidigare än 23 december. Att advent ska vara en väntan på Jesu födelse.

Julfirandet och andra traditioner är inte av Gud givet. Att elda ljus och käka god mat lär vi ha gjort hur länge som helst. När vi kristnades kom man på att Jesu födelse skulle vara anledningen till julfirandet och flyttade hans födelsedatum cirka en månad för att passa in med de ursprungliga traditionerna. Seden att skicka in en gran i stugvärmen kom från tyskarna kring 1900. Luciafirandet uppfanns av en veckotidning, helt säkert för att få sälja mer tidningar. Tomten är en korsning av gårdstomtar och Santa Claus och också en nittonhundratalskonstruktion. Att ösa presenter över varandra för att julhande
ln ska slå rekord varje år kom säkert igång på 50-talet eller nåt. Innan dess fick barnen ett par skidor att dela på vart fjärde år. Julfirandet som det ser ut idag är inte av Gud givet. Det är en sociokulturell konstruktion präglad av vår kultur och historia och det som anses vara korrekt.

Därför blir jag lite sur när andra stör sig på att folk pyntar tidigare än dagen före julafton. Låt folk pynta och fira jul som de vill. Traditionerna förändras hela tiden. Här i Torvalla åker det upp plasttomtar, halmbockar, ljuslyktor och blinkande blå ljusslingor någon gång i november och jag bara diggar white trash. På något vis verkar det som att underklassen fattar galoppen först. De sväljer Halloween med hull och hår och medelklassen förfasar sig. Om 30 år kommer halloween vara lika självklart för alla som jultomtar på julafton. Och då kommer alla att fira. Och alla vill ha plasttomtar och blinkande blå ljusslingor. Fast i och för sig är väl traditionen att klaga på alla som pyntar tidigare än en själv också en tradition. Det gjorde di gamle redan när jag var barn.

Etiketter: , , ,

6 Comments:

Anonymous Anonym said...

Kan inte annat än att hålla med dig där..

11 december, 2006 11:43  
Anonymous Anonym said...

Bra inlägg Jon! Jag har länge funderat hur jag ska förhålla mig till julfirande eftersom jag ej är kristen men de senaste åren har jag kommit på att nästan allt har med andra saker än jesus att göra. Jag tror dock dina åsikter kan trampa på vissa ömma tår hos kristna.

12 december, 2006 09:57  
Blogger Jon Söder said...

Nu var inte det här tänkt som ett religionskritiskt inlägg, utan mer att traditioner kommer och går och att anledningarna till att fira har flera olika ursprung. Man kan fira jul utan att fira Jesu födelse. Och. Man kan lägga fokus på att fira Jesu födelse. Nu, i vår kultur, har Jesu födelse fortfarande en inte helt obetydlig roll.

12 december, 2006 10:30  
Anonymous Anonym said...

Word, man. På allt.

14 december, 2006 09:01  
Anonymous Anonym said...

OK. Jag ska bättra mig. Jag lovar att sluta störa mig på att andra pyntar. Men för egen del tycker jag att det är roligt med traditioner, speciellt sådana som går i arv. Det ger en viss mystik till högtiden. Sen kan man ju skapa egna traditioner också. Men jag tycker julfirandet har blivit lite vulgärt. Sen är det ju festligt att andra irriterar sig på att jag irriterar mig. Halloween tar vi en annan gång.

18 december, 2006 10:17  
Blogger Jon Söder said...

He he. Det finns säkert de som stör sig på att folk stör sig på folk som stör sig också. Och jag gillar också jultraditioner. Vore det nya traditioner varje år så vore de ju inte traditioner per se.

18 december, 2006 18:07  

Skicka en kommentar

<< Home