onsdag, oktober 25, 2006

Telefonterror från Stena Technoworld

Senaste timmen har det ringt typ 7 gånger. Jag svarar och det piper med jämna mellanrum i luren. Jag har hallåat några gånger. Pip, säger telefonen. Jag har låtit telefonsvararen ta det. Då säger den ingenting. Jag har lyft luren och lagt på snabbt. Det har hänt förut att call-centerföretag ringt upp och sedan lagt på. Men flera gånger på en timme! Det brukar visst vara en dator som ringer upp med jämna mellanrum sen ska de stackars call-centerarbetarna hinna med att säga hej precis när man svarar. Det hinner de inte alltid. I alla fall var numret danskt och jag kollade i danska telefonkatalogen. Enligt den så är det Stena Technoworld som telefonterroriserar mig. När jag slår in danska adressen hamnar jag automatiskt på den svenska sidan. Företaget återvinner uttjänt elektronik med minsta möjliga miljöpåverkan. Varför ringer de då mig och spelar upp små pip?

Så hanterar du telefonförsäljare:
  1. Vet bättre. Argumentera med fakta varför ditt telefonabonnemang är bättre än det de försöker sälja.
  2. Säg nej tack och lägg på.
  3. Gör det omöjligt att sälja varan. Innan jag hade mobiltelefon gick jag inte på några som helst erbjudanden om mobilabonnemang.
  4. Distraktion. Fråga var de ringer ifrån, vad det är för väder. Avsluta med punkt 2.
  5. Ifrågasätt deras arbete. Hummel frågade en försäljare hur de hade det på jobbet, om chefen var bra och om hon var med i facket. Hon verkade vilja sluta.
  6. Köp.

Etiketter: ,

5 Comments:

Anonymous Anonym said...

7. Säg att det passar lite dåligt nu, men att du kan ringa upp dem hemma om du får deras hemnummer.

8. nix.nu

25 oktober, 2006 20:33  
Anonymous Anonym said...

9. Låt dem prata på. Ställ en massa frågor och dra ut på tiden. Avsluta med punkt 2. (Viktigt att vara tydlig med att du verkligen inte vill ha något, eftersom vissa försäljare skickar varor utan giltigt avtal)

25 oktober, 2006 21:09  
Anonymous Anonym said...

10. var trevlig och prata med hen som om det var en kompis du prata med. Då blir hen avslappnad och kan till och med säga att hen själv inte tror på idén. Och då kan du smascha in punkt 2. Om det tvärtom faktiskt är en bra grej så är det bara att ställa upp. Själv blev jag djurfadder för djurensrätt för någon timme sedan över telefon.

25 oktober, 2006 22:11  
Blogger Johan Wicklén said...

Nuförtiden är dom så luttrade att man måste ta till extrema metoder.
Jag brukar försöka sälja på dom saker jag vill bli av med.
- kul att du ringde, har precis fått tag på en nordkoreansk ipod , ge mig din adress så skickar jag den imorgon, självklart mot förskottsbetalning.

26 oktober, 2006 12:23  
Blogger Jon Söder said...

Hobby: Avfärda telefonförsäljare. Hehe. De värsta ärändå de som låter som om de redan har sålt något innan de ens hälsat. De övriga tar jag med jämnmod. Har funderat på Nix, men har faktiskt bytt telefonabonnemang ett antal gånger pga extraerbjudanden eller bättre priser. Faktiskt. Brukar nappa på gratiskalsonger med jämna mellanrum också.

Nordkoreansk I-pod? Det är kanske en sån jag lyckats köpa själv... se inläggen som heter shoppingbloggen.

26 oktober, 2006 12:46  

Skicka en kommentar

<< Home