tisdag, oktober 03, 2006

Vägen från Rom till Labrador

Jag såg färdigt på Rome igår. Det är en TV-serie som gått på femman och som handlat om tiden kring Julius Ceasar. Det ska vara världens mest påkostade TV-serie eftersom man vinnlagt sig så om att skapa en autentisk miljö. Och fint är det. Mest spännande är att följa det historiska förloppet. Jag blir lite less på allt intrigrerande i värsta Dallasstil. Men men, allt som allt var det en schysst serie. Förutom att visa livet bland höjdarna får vi också följa två soldater och hur livet går fram med dem. De är helt olika, den ene stel, lojal, följer reglerna och moralistisk. Den andre gör vad som faller honom in utan att tänka på konsekvenserna. Jag gillar nog dem bäst. I övrigt är det mycket våld och naket.










Titus Pullo - impulsiv kille

Självklart måste jag börja söka på namnen på de olika personerna på nätet. Igår hade jag en wikipediasession som innefattade Titus Pullo och Lucius Vorenus - de två soldaterna - som verkligen har funnits även om man inte vet så mycket om dem. Det fortsatte sedan med Gallien, kelter, vandaler, visigoter, germaner, anglosaxer (och flera andra folkslag) sen var steget inte långt till Skottland det bor många skottar i Kanada har jag läst så jg läste vidare om Kanada, dess historia och några olika provinser och hamnade på östkusten nämligen, Nova Scotia, Hudson Bay och historien om Hudson som trodde att han hittat en passage till Stilla Havet i detta medelhav som bara är isfritt 3 månader om året (Obs enligt wikipedia), New Foundland och Labrador och vips var jag inne på hundrasen Labrador Retriever, sen Golden retriever (som har två linjer, en jaktlinje och en sällskapslinje), andra retrievrar och snart andra hundraser, tex chihuahua och kinesisk nakenhund som har en genuppsättning som verkar farlig för dem själva. Sen läste jag lite om svin, grisar och vildsvin hur jag nu kom in på det. Gris är ett gammalt ord för svinbarn.









Golden Retriever - av vår svegsgranne Pennti kallad fläskhund

Jag är värdelös på att hantera information. Alltså, jag kan läsa och lära hur mycket som helst. Jag är bara dålig på att sluta ta in. Att stänga av datorn och göra det jag nu borde göra. Jag kan gå på tomgång och läsa om i princip vad som helst.


2 Comments:

Blogger Carina Starkström said...

Ja, varför får man inte vara en bred och ytlig forskare?

03 oktober, 2006 16:38  
Anonymous Anonym said...

Ja, Rome filmades inte på en dag. Instämmer i omdömet i övrigt (bra historia, mycket Dallas), men jag har ju också en dragning mot matinéer.

Men Marc Anthony kan aldrig kännas lika romersk som Marcus Antonius.

03 oktober, 2006 18:54  

Skicka en kommentar

<< Home