söndag, oktober 22, 2006

Om valfångst

Island har börjat fånga val av kommersiella skäl igen. Världen förfasar sig. Som obetald proffstyckare som inte är insatt tycker jag att det är helt OK med valjakt förutsatt att det finns ett stabilt bestånd av de arter man jagar och att man inte tar ut mer än vad som hinner reproduceras. Alltså, om det finns mycket val kan man jaga val. Ifall ramaskri och protester gäller stammens storlek så håller jag med de som protesterar. Om det däremot handlar om att valar skulle vara med skyddsvärda än andra arter så förstår jag inte. Är det mer synd om en jagad val än en jagad älg, hare eller björn?

Jag har bara smakat valkött en gång. Det smakade typ nötkött. Det var en trist gryta. Men jag antar att val kan vara gott om det tillagas på ett bra sätt. Sett ur en det-är-synd-om-djurensynpunkt borde val vara bättre att äta än nästan allt annat kött eftersom en individ ger väldigt mycket kött och fria djur har det bättre än djur i fångenskap (antar jag).

8 Comments:

Blogger Jon Söder said...

OK. Då håller jag med världen. Men däremot tycker jag inte att valjakt i sig är moraliskt sämre än annan jakt.

23 oktober, 2006 11:31  
Blogger Gustav Olausson said...

Valen är väldigt hotad och det handlar inte om att valen är mer värd än andra livsformer. Varje livsform vi utrotar gör planeten fattigare och är på sikt ett hot mot vår egen existens. Sen är det naturligtvis så att valens facinerande uppenbarelse gör att bilder på en slaktad val får mer uppmärksamhet i media, än om det handlar om en liten okänd art som gemeneman inte kan relatera till.

23 oktober, 2006 11:42  
Blogger Jon Söder said...

Är alla valarter väldigt hotade? När jag söker på nätet efter sillval - som var den val som dödades utanför Isalnd - så ser jag siffror på att det finns mellan 125000 och 23000 av dem. Det låter inte precis som varg- fjällräv- eller järvstammen i Sverige. Dock vet jag inte hur många sillvalar som fanns innan de började jagas. Om det fanns typ 25 miljoner av dem så är det väldigt få kvar. Jag blottar min okunskap och hopas att andra ska sätta mig på plats.

23 oktober, 2006 12:40  
Blogger Gustav Olausson said...

Hej kul med lite diskussion. Sillvalen är klassad som hotad av IWC (Internationella valfångstkommissionen) och därför inte fångats under de senaste 20 åren. Fram tills dess hade ca 750 000 sillvalar fångats under 1900-talet. I Antarktis har sillvalsbeståndet minskat under 1900-talet från ett par hundra tusen till något tiotusental. I Atlanten finns det kanske 30 000 sillvalar och jaktstoppet har gjort att den börjat återhämta sej. Den stora frågan är varför Island satsar på att fånga val igen. Valturismen ger idag större inkomster än vad valjakten gjorde innan den stoppades på 80-talet och en opinionsundersökning på Island visade att mer än 80% av befolkningen inte kan tänka sej att äta valkött. Jag tycker inte heller att man ska jaga varg, fjällräv eller järv...

23 oktober, 2006 16:02  
Anonymous Anonym said...

Valkött smakar som nöt, men luktar som apa. Iaf när man gör valskav.

25 oktober, 2006 00:11  
Anonymous Anonym said...

Kolla www.val.se vettja.
Nä men i alla fall så tyckte jag att det var väldigt roligt att läsa ett inlägg i UNG-klass av en så skicklig skribent. UNG-medarbetarna på en tidning nära mig skriver ungefär så där distingerat. Jag vet inte, men ifall så tycker jag såhär, fast inte så mycket.

26 oktober, 2006 09:35  
Blogger Jon Söder said...

Fredrik b: Du jag är från Sveg jag, så du får förklara för mig vad du menar. UNG-klass? Jag fattar inte riktigt vad du pratar om.

26 oktober, 2006 11:38  
Anonymous Anonym said...

Jag är redaktör för en sida varje vecka där gymnasister skriver själva.

26 oktober, 2006 12:25  

Skicka en kommentar

<< Home