torsdag, oktober 25, 2007

Vad är det med komposter?

Detta med kompost fascinerar mig. I Östersunds kommun, åtminstone i stan, har man kompostkärl och möjlighet att sortera ut komposterbart. Rent miljömässigt är det lite otydligt hur stor vinsten är med det jämfört med att bara elda upp skiten. Men. Rent känslomässigt så tycker jag att det känns så mycket bättre att mina mandarinskal till jord åter ska varda. Om jag förstått kedjan rätt så rötas komposten först så att man klämmer ur den metangas man kan - och på den kör man bilar. Sen blandas komposten upp med gräs- och häckklipp (mitt häckklipp) och får ligga till sig en par tre år. Sen blir det jord till gräsmattor och vägbankar. Jorden är än så länge inte tillräckligt bra för att blir trädgårdslandsjord. Men ändå. Mandarinskalen slipper åka lastbil till Sundsvall. Istället blir de drivmedel och jord i en grässmatta som nån kan gå på och känna gräs under barfotafötterna en solig sommardag.

Jag matar inte kompostkärlet ute så medvetet. Däremot ska helst varenda litet strå och löv placeras i trädgårdskomposten eller ner i landet. Under sommaren har vi torkat ogräs för att kunna kompostera det utan att jorden ska innehålla ogräs. Imorgon ska jag låna en av kommunens två kompostkvarnar och mala ner ärtriset och kålrotsblasten. Potatisriset har nästan multnat ändå. Sen lär jag prova att köra lite häckklipp och annat bara för att. Allt ska grävas ned och runt i landet. Skulle gärna ha en matkompost också så att våra egna matrester blir vår egen matjord. Jag tänkre att den jorden skulle bli så fet och fin.

Etiketter: ,

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jag är också oerhört fascinerad av kompost, eller åtminstone av sopor i stort. Söderhamn har ta mej fan bara sett början av vad jag kan åstadkomma av avfallsjournalistik!
Vi komposterar, men precis när vi hade börjat pratade jag med en expert som sa just att miljövinsten är tveksam jämfört med att elda uppet i ett bra värmekraftverk.
Men jag tröstar mig med att miljövinsten med att inte behöva transportera vår skit med dieselbil måste vara beaktansvärd. När Bäbisen slutat med blöjor ska vi bara ha soptömning var fjärde vecka. Det kommer att kännas bra.

25 oktober, 2007 21:27  
Blogger Jon Söder said...

Oj. Kan man det? Det borde vi göra i så fall. Våra sopkärl som är av minsta storleken är inte ens halvfulla när de töms. Vi går runt i huset och letar saker att slänga på onsdagkvällarna.

26 oktober, 2007 10:02  
Anonymous Anonym said...

medan vi kastar blöjor i grannarnas tunnor i nattens mörker.
nä, men nästan måste vi det.

26 oktober, 2007 19:04  
Anonymous Anonym said...

Biogas istället för kompost. Tygblöjor istället för plast.

29 oktober, 2007 07:42  

Skicka en kommentar

<< Home