onsdag, oktober 24, 2007

Eget vindkraftverk?

Nu har en man från Jämtkraft förklarat hur de flesta delarna på värmeväxlaren för fjärrvärmen fungerar. För första gången på mycket mycket länge kände jag att jag hade lite nytta skolans fysik- och mattelektioner. Just därför var det väldigt trevligt att prata med Jämtkraftsmannen. Vi diskuterade också möjligheten att köpa sig ett eget litet vindkraftverk att sätta upp på tomten och om Jämtkraft skulle kunna tänka sig att köpa eventuell överskottsel. Jag är ganska sugen på det även om jag misstänker att det (som vanligt i mitt fall) kan vara långt mellan tanke och handling.

Nackdelar och frågor med att köpa ett litet vindkraftverk och sätta upp på tomten:
  • Behöver man bygglov och får man det? Det står på etc:s hemsida för egenel att man inte behöver det.
  • Vad säger grannarna?
  • Låter det?
  • Blåser det tillräckligt?
  • Får man sälja el till Jämtkraft?
  • Hög startkostnad
  • Fungerar tekniken? Det är inte direkt så att jag känner någon som köpt sig ett eget litet vindkraftverk.
  • Håller det? Hur länge?
  • Kommer priserna att sjunka med tiden så som det brukar göra med annan teknik som blir vanlig med tiden?
  • Vilken service och underhåll behövs?
Fördelar:
  • Om allt funkar så betalar man en engångskostnad och sen har man ganska mycket egen el till förfogande.
  • Om man får sälja el så får man in lite pengar.
  • Miljön. Vi gör en del av vår egen energi. Ganska mycket dessutom. Den är förutom tillverkandet av verket helt miljöneutral skulle jag tro. Som andra förhoppningsvis också kan ha nytta av.
  • Vi får känna oss lite duktiga.
Här kan man läsa om det vindkraftverk som vi läser om och här kan man läsa om hur mycket det producerar. Jag har inte sökt aktivt efter olika alternativ. Om det är någon som vet mer om andra alternativ eller har egna erfarenheter är jag nyfiken.

Etiketter: , , ,

5 Comments:

Anonymous Anonym said...

Någon sa att det verkar mycket smartare att bli delägare i ett fullstort. Det går.
Lite som att ha fjärrvärme istället för att alla ska elda i en egen liten panna. Sa han faktiskt.

24 oktober, 2007 21:42  
Blogger Jon Söder said...

Varför är det smartare? Om man eldar i egen panna måste man fixa egen
ved, osv. Om man har sitt eget lilla vindkraftverk har man koll på
hela processen.

24 oktober, 2007 21:56  
Anonymous Anonym said...

Det är smartare för att skalfördelarna med vindkraftverk är enorma, ju större desto bättre. Att ha ett eget litet blir mer ett hobbyprojekt, räkna med att det inte kommer att vara ett klipp rent ekonomiskt. Vill du att jag ska leta fram det material jag har om mindre vindkraftsystem?

25 oktober, 2007 10:45  
Blogger Jon Söder said...

Tack gärna. Om det inte ligger på Internet kan du maila til jon-punkt-soder-snabel-a-gmail-punkt-com

25 oktober, 2007 14:34  
Anonymous Anonym said...

Nej, det mesta är nog föreläsningsanteckningar, kompendier och liknande, ska kolla hur mycket som finns i digital form. Det kan dröja några dar dock. Angående komposter så är miljövinsten/kostnaden ganska likvärdig mellan förbränning, rötning och ren kompostering i dagsläget. Däremot känns det som om det finns mycket utvecklingspotential

25 oktober, 2007 17:26  

Skicka en kommentar

<< Home