fredag, september 28, 2007

Allt flyter (3)

I Sveg. Morfar ska flytta i helgen. Han har väntat länge på att jag ska komma och hjälpa till. Han ska flytta in på Servicehuset Senioren och idag har jag och mamma mätt gardiner och jag har mätt sovrum och vardagsrum eftersom det finns många möbler som skulle kunna passa in i lägenheten. Det är overkligt men ändå dags. Det har gått gradvis om ändå ganska snabbt de senaste åren. Det är han och en kvinna till kvar i Vänsjö som är från deras generation. Det är hans andra flytt. Första flytten var från Stugun till Borgnäset. Fem mil till fots över skogen med kor, grisar getter och det kanske var får också. Det tog två dagar och han var tolv år. Andra flytten var från Borgnäset till Vänsjö på 40-talet då han flyttade ihop med mormor. De flyttade in på ovanvåningen på mormors barndomshem. 1 rum och kök och två skrubbar och en liten alkov. Jag fattade aldrig hur litet det var när jag var barn. För däruppe bodde till på 80-talet när hela huset blev ledigt. Nu ska han alltså in till Sveg. Lägenheten tackade han ja till före sommaren. Men han ville ha en sommar till i Vänsjö. Dona med potatis. Den har han alltså betalt hyra för till nu bara för att hålla den.

För övrigt börjar bli mer och mer som mormor när jag pratar om Sveg. Jag minns att mormor refererade till Tempo när jag var barn. Nu ligger blomaffären där det var skoaffär och innan det en bank som jag inte kom ihåg vad den heter. Nya konditoriet har insett sin ålder, bytt namn til Konditoriet och flyttat in hos Lagerköp och är tydligen the shit i Sveg för allmogen. Jag och mamma förärade det ett besök och mumsade på kanapé till gamla amerikanska radiohittar.

En sak som inte förändras är pappas förhållande till adtorer. Han bokstavligen sliter ut dem och de nyare lastar han ner med tusen program som gör att datorerna går än långsammare än de gamla. Datorn jag sitter vid nu är betydligt nyare än min gamla dator och den går betydligt långsammare. Min gamla dator är från 2000 och har även den en hel del gamla program som ligger och lastar ned. Men den här. Det är ironi. Varje gång man trycker på en tangent går en fläkt igång som låter som en mindre hårtork. Den måste varva upp ett tag och sen kan det kanske hände något. Jag hinner skriva två meningar innan det syns något på skärmen.

Etiketter: , , , , ,

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Lycka till med flytten! Själv springer jag Lidingöloppet (halva) istället och blir nog trött av det. Första gången för mig... morfar tyckte att det lät jobbigt!

28 september, 2007 18:13  

Skicka en kommentar

<< Home