fredag, februari 23, 2007

Kanapé

Jag, Petra och arbetskamrat Maj slog av en fredagsfika på klassiska Wedemarks. Jag är inte så mycket för bakverk och kakor. Men när jag bodde i Linöping kom jag att tänka på kanapé, som var något jag ätit i både Sveg och Östersund. Jag hittade det inte på ett enda fik i Linköping. Petra skulle överraska på Alla hjärtans dag med en kanapé, så hon finkammade Stockholms stad (hon jobbade där då) utan att lyckas. Hon hittade till slut ett ställe där de bakade kanapé, men det visade vara något så konstigt som äppelkanapé, något jag aldrig tidigare hört talas om.

Av det lärde jag mig att kanapé kan vara mer än en sak. Enligt wikipedia kan det dels vara ett bröd och dels en möbel. Brödet i sig kan dels vara en sorts smördegsbakelse och dels en munsbitsstor smörgås.

Jag bildgooglade lite på kanapé.



Möbeln kanapé




Kanapé - munsbitsstor smörgås





Kanapé - smördegsbakelse


Vad menar då jag (och troligen andra östersundare) med kanapé? Jo, en smördegsbakelse där smördegen är hårt gräddad, nästan knaprig med tosca på. Jag var tvungen att gå till Wedemarks egen hemsida för att hitta en bild med vad jag tänker mig är en riktig kanapé.

Inte riktigt i fokus, längst bak till höger ligger den, kanapén. Klicka på bilden för att se den tydligare.

Hittade också följande bild på samma sida.

Bildtexten lyder: Arthur Wedemark med en ätbar modell av Gamla Kyrkan

Wedemarks har också en liten vattenfallsfontän som fanns redan när jag var barn. På äldre fik i Linköping där jag frågade efter kanapéer fanns det de som faktiskt visste vad jag menade och kom ihåg att det var ju riktigt gott och samtidigt som de kliade sig i huvudet förstod de inte riktigt varför de slutat baka och sälja kanapéer.

Etiketter: , , , ,

5 Comments:

Anonymous Anonym said...

Du kanske får börja baka och sälja? En affärsidé. Det verkar gott!

24 februari, 2007 16:31  
Anonymous Anonym said...

Och en gång gick du in på Gyllenfiket och frågade om du kunde få några gamla bakemsler som dom ändå skulle slänga bort.
Kultklassiker i full paritet med Fragglarna.

25 februari, 2007 14:18  
Anonymous Anonym said...

Haha, och Jon vägrar förstå hur det kunnat bli en kultklassiker. Han nästan surnar till när man tar upp det. Så akta dig...

26 februari, 2007 10:27  
Blogger Jon Söder said...

Fredrik och Carina: Hmpf

26 februari, 2007 10:29  
Anonymous Anonym said...

Bakemsler?
Hade han sagt det hade det nog blivit roligt på ett annat sätt?

05 mars, 2007 09:15  

Skicka en kommentar

<< Home