onsdag, februari 14, 2007

Le Vent du Nord

Kanadensarna Le Vent du Nord gästade stan i lördags. Allt var bra och trevligt, men roligast är ändå felskrivningen i Folkmusik- och dans kalendarium där det just för Karlstad står att de heter Le Ventre du Nord. Jag såg bara att det var en felskrivning. Petra förklarade att Le Vent du Nord betyder Nordanvinden där vent betyder vind (som i ventilation då, I suppose). Ventre å andra sidan betyder mage. Nordanmagen. Franska kan vara kul. Kjell Brel liksom. Petra säger att fransmännen gillar ordvitsar.

Etiketter: , , , ,

3 Comments:

Blogger Henrik P said...

Hoho! "Nordanmagen"... det vore något som bandnamn.
Synd att jag missade spelningen. Men jag hade ju en egen spelning. Den var också bra, om än inte lika tonsäker. ;)
Apropå Kjell Brel så tänker jag ha Galensskaparna-afton i Hökbäck någon gång framöver. Är du ett fan?

14 februari, 2007 15:41  
Blogger Jon Söder said...

Nyss på fika rasten drog jag ett skämt från Träsmak, om klockan som inte går att dra upp apropå ett paraply i köket som inte går att fälla ihop, så man kan nog säga att jag är ett fan - fast inte riktigt av Fredrik Stragemått. En temakväll vore kul. Om det ska vara maskerad vill jag vara Jan Rippefiguren som satt och lyssnade på allvarliga människor med öppen mun och sedan kom att tänka på historier som antingen slutade med "å jävla va dä lokta" eller "å jävla va de small". Annars vill jag vara någon av bergsklättrarna som klättrat upp på Mong Blång, världens högsta berg. Jag vill inte vara folkmusiknörd i bollmössa. Fast ibland känner jag mig som han med vita opeln

14 februari, 2007 16:14  
Anonymous Anonym said...

Ett jävla högt berg.

19 februari, 2007 09:34  

Skicka en kommentar

<< Home