tisdag, januari 30, 2007

Magsjuka och huskurer

Två dagar hemma. Jag har gjort den nästan årliga … kroppsreningen som en magsjuka kan vara. Ett antal gånger under månaden efter jul har jag tappat julhullet i en magsjuka. Sen kommer hullet inte tillbaka förrän vid nästa jul. Efter det brukar jag vara befriad från små och stora förkylningar ett tag. När jag var yngre brukade kilona komma igen så fort jag blev frisk, men det gör de inte så snabbt längre.

Hela gårdagen hade jag P1 på. Jag sover så bra till P1 när jag är sådär halvtrött. Det är bra att slumra till mellan toabesöken. Likväl är det bra att somna om till om jag vaknar tidigt och har svårt att somna om eller om jag varit uppe och gjort något och vill sova ett tag till.

Och idag har jag börjat äta igen. Blåbärssoppa, veteknäcke, kokt vit fisk, vitt ris, rivet äpple och hela vitpepparkorn hör till den söderska huskuren efter en magsjuka. Till det dricker man avslagen cola och avslaget vichyvatten samt te. Om man någon gång börjar ana att en magsjuka är på gång så motar man Olle i grind med Fernet Branca, vilket lyckats några gånger. Men när magsjukan kommer nattetid, som den så ofta gör så kan det vara försent.

Idag har jag haft TV-dag med apor på Discovery, ett gammalt Star Trek-avsnitt, ett UR-program om feta barn, lite riksdagsdebatt mm.

Etiketter: , ,

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Mä! Om du lix skulle bli magsjuk i år också kunde du ju lika gärna varit med på Sigges kalas iår också.

30 januari, 2007 17:18  
Blogger Jon Söder said...

Blev man magsjuk där? I år var det Petra som delade med sig. Som vanligt fattade hon inte riktigt att hon var sjuk utan tuffade på som en Duracellkanin. Tur då att jag också blev smittad och kunde tolka hennes symptom, känslig konstnärssjäl som jag är.

30 januari, 2007 17:25  
Anonymous Anonym said...

Hej Jon!
Vad komiskt och läsa att du också tar till Fernet Branca när magen är i olag. Min Tony hävdar att det botar det mesta i magväg och försöker pracka på mig den men jag vägrar ta den det är ju så fruktansvärt äckligt bläää. Ni två är nog dom enda jag vet som gillar FB. Hoppas allt är bra med dig och att du snart blir frisk och kry.
Kram Mia Boman (fd Zakrisson)

30 januari, 2007 20:25  
Blogger Jon Söder said...

Hej Mia!
Sa jag att jag gillar Fernet Branca? Det är ett gift jag blivit matad med sen jag var barn. Det är den enda sprit som morfar dricker och då enbart vid förestående magåkommor. Om all sprit smakade så skulle fler vara nykterister. Det är antitesen till alkoläsk och flädercider. Så jag håller med dig om smaken. Men jag håller med Tony om dess verkan, bara man inte tar det för sent.

30 januari, 2007 22:12  

Skicka en kommentar

<< Home