tisdag, januari 16, 2007

Buss, festivalsamband och finsk humor

  • Just idag är jag glad att jag inte är busschaufför. Start i backe vid Sporthallen och bussen står först still och glider sen sakta bakåt fast hjulen går framåt. Efter omtag gick det med näppe.
  • I analysen av enkäter från Linköpings folkmusikfestival är skojigaste sambandet att de som inte sett att det fanns särskilda festivaltröjor hade mindre klagomål på ljudet.
  • Mest oväntat, men på nåt vis ändå inte förvånande: Finska mästerskapen i luftkantele på Folklandiafestivalen. En professor bluddrar allvarligt på sin luftkantele och två medelålders finnar utför någon slags homoerotisk dansakrobatik, en dansare från Tsuumi som akademikerkvinna som pratar oändligt länge och lyckas frambringa de mest oväntade toner och ljud, ett barn som inte ens kan gå pratsjunger till kantelemusik, en flicka i svart och vitt och schackrutigt gör en slags dockdans till kantelemusik, en medelålderskvinna sjunger två fraser ur Tennesse Waltz om och om och om igen till kantelekomp, mm. Finsk humor är liksom lite mer... eeh japansk?

Etiketter: , , , ,

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Kan jag inte dansa orre ska jag inte heller leva.

16 januari, 2007 13:18  
Blogger Jon Söder said...

Det bästa jag sett på TV på länge (själva orrspelet och berättelsen därikring). Finns det något sätt att se det förnämliga avsnitt i svensk kulturhistoria om och om igen?

har så smått börjat att terrorisera min omgivning med folklivsfanatiker Job Andersson: http://www.sr.se/cgi-bin/p3/programsidor/index.asp?ProgramID=2399

16 januari, 2007 13:35  
Blogger Carina Starkström said...

Nu är det andra gången som min kommentar försvinner på grund av att jag måste logga in på beta. Surt. Men iallafall visste jag att du skulle älska orren och jag fick verklig panik när jag insåg att jag inte hade upplyst dig om att den skulle sändas och mitt fumlande med telefonen för att formulera ett snabbt och effektivt sms var humor i sig. Ditt Ja! till svar lugnade mig oerhört.

Det händer att jag t.ex. diskuterar queerteori med en av grabbarna grus. Jag kan fråga honom om ex. en dvd om tillfälle ges.

17 januari, 2007 13:38  

Skicka en kommentar

<< Home