onsdag, januari 10, 2007

Studentspelmanslags-vm - filmer!

Jag fick ett mail från Jon Magnusson:

Som studentspelmanslagsvärldsmästerskapsgrundare, bör du inte tipsa om filmerna från årets vm på din förnämliga blogg?

Jo det bör jag väl. Klicka på den tjusiga loggan nedan. Klicka därefter på en liten länk till vänster på sidan under rubriken Nyheter. Jag lyckas inte skapa en direktlänk till filmerna.

VM var ett av många desperata försök att få folk till festivalen och att försöka få lite publicitet (i samma anda som blåbärsplocknings-VM och liknande). De som deltar i VM betalar inträde till festivalen. Det har dock visat sig bli mer än så. Ett antal studentspelmanslag har bildats, tävlingsmomentet hat gjort att kvaliteten på utförandet, både tekniskt och konstnärligt har utvecklats enormt. 2006 deltog gissningsvis 200-250 personer i VM:et. Förmodligen har några av dem kompisar med sig som inte deltar. Detta tillsammans har bidragit till att festivalen har synnerligen stor andel unga deltagare och att festivalen har blivit något av höstens stora mötespunkt för folk i genren. I Linköping bidrog - när jag bodde där - Strängar och Rör till att fler intresserade sig för folkmusik och folkdans och de var en av flera nav som folkmusiklivet snurrade kring. Därför tycker jag att det är extra roligt att studentspelmanslagen blir fler.

Det är inte helt omöjligt att jag skrivit om detta förut. I så fall ber jag om ursäkt.

Etiketter: ,