fredag, februari 16, 2007

Morgon mellan fjällen - kväll på Norrmalm

7.40, cirka, imorse flög jag från flygplatsen formerly known as Frösö flygplats, numera Åre Östersund Airport (ja det har arga insändare om det i lokaltidningarna). Solen hade inte gått upp utan det lyste svagt rosa på Bydalsfjällen och Åreskutan och jag höll på vrida nacken ur led när jag höll kvar blicken på fjällen och på de första orterna vi flög över. Jag hade koll på Näkten, Storsjön, Orrviken, Fåker, Myrviken och jag såg var Svenstavik borde vara och snölandskapet var rosa men träden var blå.

Krånglade mig ut till en dansmässa i Nacka där vi fick avsnitt ur olika föreställningar. Mässan riktade sig mest mot inköpare av föreställningar. Jag fick kaffe och macka ändå. Jag gillade Freestyle Fanatics bäst. Man kommer långt med rätt attityd och skojig akrobatik. De ville berätta om hip hopens historia och olika element. Flera av de andra grupperna var lite stela. Dansare som försöker spela teater för att credda upp sitt program. Gör det ni är bra på. Bättre med ren dansshow. Antingen var de inte bra på teater eller så förstod jag inte kopplingen mellan dans och teater. Men gruppen med två boxarklädda kralliga män i klackskor var bra. Like a virgin på stillsamt durspel, melodika och sång funkar för mig. När de sen dansar med en klacksko var på så funkar det. Bara en enda högklackad sko betyder kvinna upp till knäet. Sen var de män.

Köpte strömmingslunch vid Slussen - rekommenderas. Åt på Nybrokajen och fick reda på att jag kan få åka på en folkmusikens grammisgala i Århus på studiebesök. Vi är sugna på att ha en sån i Sverige också.

Lämnade grejer på hotellet (Örnsköld - samma som i december, denna gång med fönster) och vidare till SV:s kontor på Kungsgatan för att fixa lite. Hämta grejer på hotellet och lite TV innan kvällspasset med tre timmar möte med en ungdomsgrupp började. Det var riktigt bra och jag har lärt mig en hel del om break dancevärlden, bland annat. Men en riktig breakdansare säger bboying. Kan lätt konstatera att break dance också är folkdans. Det är precis samma snack om traditioner, förebilder, inställning till dansen osv. Liksom i halling så är det inte akrobatiken som är dansen utan det är en del av dansen. Fick också lära mig att Run-DMC:s video It´s like that har spelat otroligt stor roll för att locka folk att börja bboya.

Nu har jag TV-slöat ett tag. Köpte en korv och snart sover jag gott.

Dagens födelsedagsbarn: Min morfar, Erik Dahlin som fyller 89 (Ja jag har ringt och sjungit. Smög in i ett konferensrum på Kungsgatan och försökte se viktig ut genom glasväggarna samtidigt som jag sjöng).

Etiketter: , , , , , ,