torsdag, oktober 26, 2006

Storm!

Nyheterna varnar för storm och jag kan inte låta bli att glädja mig. Jag vill läsa i nyheterna om storm. Se storm på TV. Bilderna från den stora snöstormen i Gävle på 90-talet är bland det mest fascinerande jag sett på TV. Översiktsbilder från Gudrun fascinerar på samma sätt. Lillebror Emil blev fast i Gudrun när han åkte tåg till Skåne. Till och med stormen som rev ner en hel del av familjens skog utanför Vänsjö fascinerar. Att ett landskap kan förändras så totalt.














Vår skog i Skurberget efter stormen som drog ner 1 miljon träd i Härjedalen 2001.


Jag minns sista terminen på gymnasiet. Jag var less och ville inte vara kvar i Sveg eller på gymnasiet eller bo hemma. Det var mars och trist. Så en dag blåste det riktigt hårt i Sveg. Pudersnö drev runt och la sig i drivor över trottoarer och gator. De gick knappt att cykla igenom. Samtidigt sken solen från en klarblå himmel. Pudret blästrade gatorna av packad snö så de blev helt blanka. Det är ett av de få minnen från sista året på gymnasiet som jag brukar tänka tillbaka på och glädja mig åt. Naturen jävlades med oss och var samtidigt så vacker.

Så medan det lokala kraftbolaget Jämtkraft skickar hem sin personal för att vila upp sig efter senaste snöovädret för att vara pigg inför nästa så gläder jag mig och följer ovädrets härjningar så mycket jag kan. Ja. Hemma i soffan då.


Etiketter: , ,