onsdag, april 26, 2006

Pampfasoner


Snart Valborg. Den här brasan är från förra året, utanför Söderhamn.

Jag är pamp nu. Jag har blivit invald i RFOD:s styrelse. Den skiljer sig mot andra styrelser så tillvida att jag styrelsemedlemmarna får betalt för att gå på möten och att vi har anställda. Jag blir alltså arbetsgivare. Just nu vet jag inte helt perfekt vad de anställda håller på med. Jag har också förstått att i föreningar med anställda finns det en stor risk att anställda kommer i kläm om styrelsen inte har koll på verksamheten. RFOD jobbar för att öka folk- och världsmusik samt folk- och eeh världsdans i samhället. Fler ska ha möjlighet att se, höra och uppleva detta. Fler ska kunna leva på det. Fler ska kunna utöva.

Under några år i Linköping har jag arrangerat konserter, kurser anstillställningar och Linköpings folkmusikfestival. Min stora drivkraft i detta har varit samma som när jag spelade in blandband till kompisar. Jag har musik som jag tycker är djävligt bra, nu vill jag att andra ska höra det och tycka samma sak. Dessutom är det förstås hur tufft som helst att vara med och boka sina idoler och sen se folk dansa till dem och vara glada.

Under jubiléet var det en hel del bra musik. Nu vill jag att andra ska kunna se det som gick att se där.

Du cyklar. Cykelbanan går in i en rondell, parallellt med biltrafiken. Räknas man då som en som cyklar i rondellen eller som nåt annat? Förväntas jag stanna för bilar som vill köra ut ur rondellen när jag själv cyklar i den? De är ju innanför mig. Förväntas jag stanna för bilar som vill köra in i rondellen när jag själv cyklar i den? Det funderar jag på varje gång när jag passerar rondellen Stuguvägen-Rådhusgatan. Tacksam för svar.

För övrigt känner jag mig alltid lika osäker när jag åker på en cykelbana som korsar en bilväg utan att någon annan bilväg gör det. Gäller samma regler som i en vanlig korsning, dvs högerregeln? Har alla bilar företräde? Har alla cyklar företräde? För det mesta stannar bilarna oavsett vilket håll de kommer från, men inte alltid. Den enda regeln för mig är att alltid sakta in för att se om bilen stannar. Vad är rätt (man vill ju i alla fall ha rätt när man blir ihjälkörd).

Nu är jag uppe i 43,9 km/h som toppnotering på cykeln.

Hamnade på Poetry Slam igår. Jag var på Permans på ett möte som inte han sluta innan slammet började. Det var final med dueller mellan deltagarna två och två. Jag förstod inte hur duellerna togs ut efter grundomgången. Men det blev genast mer spännande eftersom det blev vinna eller försvinna. Lite kul att se hur taktiska en del var som tog sin rövdåliga dikt först för att sedan ge järnet i duellen. Efter duellerna så blev jag trött och åkte hem. Såg i ÖP att Jimmy vunnit. Undrar om slam kommer att överleva? Jag fattar att folk vill visa upp sig och att tävling är spännande. Men om det är 8 eller 10 deltagare blir det lite segt om inte alla är toppenbra. Är det som proggen och punken att de bästa proffessionaliseras och de som inte kommer fram drar sig tillbaka? Kommer publiken vilja se amatörer? På ett sätt skulle jag vilja vara med, stå där och glänsa (ja just det). Samtidigt tror jag att jag skulle bli väldigt besviken om det inte gick bra. Det var härligt att se Jimmy när han fick reda på att han vunnit sen duell. Hade varit kul att se honom efter vinsten.

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

I en rondell är alla fordon (även cykel) ett fordon. Alltså ska bilar som kör bredvid dig lämna företräde när du vill svänga ut, egentligen ska de ligga bakom dig, om rondellen inte är i två filer. Och fordon som vill in i rondellen ska lämna företräde för de som redan är inne i den oavsett vad det är för fordon.

När det gäller obevakade cykelöverfarter (alltså de utan ljus) så är det ömsesidig respekt som gäller. Bilister ska sakta in så att cyklar som redan håller på att korsa ska hinna över. Cyklister ska dock också ta hänsyn till biltrafiken innan de kör ut i överfarten.

26 april, 2006 18:57  
Blogger Jon Söder said...

Jag tänkte på dig när jag skrev detta. Tack!

Cyklarna har en egen fil, separerad från bilarnas körfält. Det är alltså som en parallell cykelrondell utanför bilrondellen. Vad gäller då?

Obevakade cykelöverfarter är ett gungfly alltså.

26 april, 2006 22:24  
Anonymous Anonym said...

varsågod! Jobbar man i trafiken så gör man :)

okej, men om det är en separat cykelfil som bilarna måste passera för att komma ut ur rondellen har de väjningsplikt för de fordon som kör där i. Det är ganska enkelt egentligen. Men ingen verkar ha respekt för cyklister helt enkelt.

27 april, 2006 10:06  
Blogger Jon Söder said...

Och de har väjningsplikt in i rondellen. Bilister (och vissa bussförare) är onda. Som cyklist har jag alltså alltid rätt i en rondell utom när jag kör in i den. Då vet jag när jag blir påkörd och tutad på.

27 april, 2006 14:24  

Skicka en kommentar

<< Home