tisdag, april 04, 2006

Ute i verkligheten

Prix stänger klockan 8. Klockan 8 stod han med ändan i vädrat, med lätt böjda knän och vägde en förpackning i varje hand som för att känna vilken som var tyngst, vilken som var mest gedigen. Avfallspåsar. Änglamark i den ena handen, Blåvitt i den andra.

I kassan pratade han oavbrutet med kassören som bara svarade. Vad skulle han göra när han ändå streckade av varorna (Vad heter det att de gör egentligen?)

- Jag läser inte skvallerpress jag.
- Nej.
- Jag blir illamående.
- Ja.
- Jag tål inte kvällstidningarna. De är så snaskiga.
- Folk är ju olika
- Jag tål dem inte.
- Nä.
- Jag köper ÖP nu. LT Prenumererar jag på.
- Ja.
- Det är riktiga tidningar.
- Ja.
- Jag klarar inte av kvällspressen.
- Nä.
- Det går bättre nu när jag är drogfri. Annars påverkas jag så mycket av dem.
- Ja.
- Men jag tål den inte. Varför ska de hålla på sådär och skriva om folk. Jag tar åt mig så mycket. Jag blir ledsen.
- Ja, ska du ha påse?
- Vad är det för mening? Det är ju inget att läsa om. Det är ju inte nyheter.
- Nä
- Bara skvaller. De skriver bara skvaller.