onsdag, februari 04, 2009

En genväg

En suddig bild från skymningen. Jag är tillbaka på jobbet efter att ha varit pappaledig i tre och en halv vecka - inte dåligt att klämma ur så mycket ur 10 pappadagar. På eftermiddagen hade vi utbildning inne i stan och sen cyklade jag ut till Frösön. I kylan och skymningen halade jag entusiastiskt upp telefonen för att ta ett kort på genvägen över isen. Tyvärr är bildskärmen lite liten för att man ska se hur skarp bilden är.

Jag bor på ett ställe där man kan gena över isen till jobbet. Det är en rösad led över isen. Röda kryss som på fjället. Hade jag alltid bott här hade jag kanske inte tänkt så mycket på det. Nu har jag snart bott här i fyra år och tänker på det ofta.

Jag blev kaskadspydd i ansiktet i morse. På 3 dm avstånd.

Jo jag är på jobbet. Men jag har faktiskt rast. Då får man blogga.

Jag jobbar fortfarande på att hitta den ultimata vintercyklarklädseln. Jag behöver en mössa som täcker öronen alternativt öronmuffar. Ena örsnibben värker lite.

Etiketter: , , , ,

8 Comments:

Blogger Fredrik B said...

hjälm-mössproblematiken då?

05 februari, 2009 10:51  
Anonymous Anonym said...

Alt 1: Jag köpte en speciell "under hjälmen-mössa" av märket BBB på cykelogen till Britta. Den är jätteskön och sluter åt kring öronen, men är fruktansvärt ful. Har man ändå hjälm över så är det å andra sidan inte mössans fel.

Alt 2: Jag har en mössa som är smidig, varm, sluter åt om öronen och som enligt mig ser bra ut. Den hittade jag på Gudrun Sjödén, så då får man in en liten tyst protest mot det heteronormativa samhället på köpet.

06 februari, 2009 01:11  
Anonymous Anonym said...

Visade bilden för pappa och hans bror som i barndomens vintrar genade över isen mellan Ruuthsvägen på Fröson och Östersund. Kram!

06 februari, 2009 14:33  
Blogger Jon Söder said...

Fredrik B: Se Andres J alt 1.

Anders J: Jag är inne på alternativ 1 eftersom jag ändå fått en cykelhjälm av kommunen. Måste dels vänja mig vid ful mössa och att helt obekymrat cykla med hjälm.

Sara M: Nu grämer jag mig än mer över skärpan. Jag kan tänka mig att det är mer fart på isen nu än när din pappa och farbror bodde här. Nu är det skidspår, skridskobana och allsköns aktiviteter. Man har kommit på att det är värsta grejen att ha en stad vid en sjö med is, att den inte bara är till för att genas över. Dock saknar jag plogade cykelbanor vid strategiska ställen. Upptrampade gångvägar är inte riktigt samma sak.

06 februari, 2009 16:09  
Anonymous Anonym said...

Skärpan spelade ingen roll, de har redan mejlat tillbaka att de känner igen sig precis. Pappa fick busspengar men köpte alltid choklad för dem och gick över isen hem istället. Är mentalsjukhuset kvar på Frösön?

06 februari, 2009 19:23  
Blogger Jon Söder said...

Kul!

Mentalsjukhuset las ner i samband med psykreformen på eeh ... 90-talet (?). Det är vad jag förstår företagspark där nu - i de byggnaderna. Jag jobbar ett duktigt stenkast upp på Frösön i byggnader som byggdes som studentkorridorer i börja på 90-talet.

06 februari, 2009 21:31  
Anonymous Anonym said...

Anade det, att det var nedlagt. Fattade inte att det var på Frösön du jobbade! Apropå skärpa, nämnde jag att min farbror är fotograf? Han tyckte bilden var rolig. Jag gillar den också, den är bakgrundsbild istället för en bild av ett tak tagen av Bodil Malmsten. Eller ska du ha betalt nu?

07 februari, 2009 14:38  
Blogger Jon Söder said...

Vad roligt. Det var inte så mycket tanke bakom den utan mer ett skott från höften. Inte behöver du betala, Sara. Nu måste jag titta på den med en bättre skärm.

07 februari, 2009 21:57  

Skicka en kommentar

<< Home